De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Brengt padel de bal aan het rollen?

Rechten:

Brengt padel de bal aan het rollen?

Rechten:

Samenvatting

Padel Academy is een overkoepelend orgaan dat op verschillende locaties padel aanbiedt. Padel is een relatief nieuwe sport in Nederland. Het is een combinatie van tennis en squash. In Spanje en Zuid-Amerika is het na voetbal de populairste sport. Alex Luneman, de eigenaar van Tennisschool Jan de Rook en Padel Academy, wil padel ook laten groeien in Nederland, maar hij weet niet hoe. Op dit moment spelen er ongeveer 10.000 mensen padel. Het blijft al een aantal jaren hangen op dit ledenaantal. In vergelijking met de 600.000 tennissers in Nederland, is dit aantal heel weinig. De sport kampt dus met een groeiprobleem. Dit vormt de aanleiding van het onderzoek.
Begin februari werd Dominique Sonneveld gevraagd om een strategisch onderzoek uit te voeren in opdracht van Padel Academy. Dit met als doel een communicatieadvies aan Padel Academy te leveren over de beste groeistrategie voor padel. De probleemstelling die centraal staat in dit onderzoek luidt als volgt:
’’Welke groeistrategie kan Padel Academy het beste kiezen om padel te doen groeien in Nederland?’’
De onderzoeksdoelgroep bestaat uit mannen en vrouwen van 25 tot 40 jaar oud, die tennissen of squashen en woonachtig zijn in Zuid-Holland. De onderzoekster stuurde de vragenlijst naar een tennisvereniging in Den Haag met een ledenbestand van 1.300 mensen. Daarnaast stond de vragenlijst op social media. Ook ging zij langs bij verschillende verenigingen om respondenten te werven. Van de gevraagden waren 385 respondenten nodig om een representatief onderzoek te genereren.
Het onderzoek maakte gebruik van deskresearch om de probleemstelling te beantwoorden. Ook vond kwantitatief onderzoek plaats door middel van een online enquête. Het is namelijk belangrijk om erachter te komen of padel kan groeien in Nederland. Daarvoor is de mening van een grote hoeveelheid respondenten nodig.
De theorie die het onderzoek versterkt is de Product/Market Growth Matrix van Ansoff. Padel is een bestaand product voor Padel Academy en het bedrijf richt zich op een bestaande markt. De theorie van Ansoff wijst erop dat marktpenetratie de beste manier is om te groeien. Bij marktpenetratie zorgt het bedrijf voor omzetstijging zonder de strategie van het product en de markt erg te veranderen. Dit kan door het verhogen van de hoeveelheid van de verkoop aan de huidige klanten of door het vinden van nieuwe klanten voor de huidige producten.
Volgens Ansoff moet een bedrijf na de invulling van de matrix een helder beeld creëren van de combinatie van de producten en markten. Hierna moet een bedrijf een concurrentievoordeel ontwikkelen door de concurrenten in kaart te brengen en te kijken naar de unique selling points van het bedrijf. Tenslotte moet een bedrijf synergie creëren. Volgens Ansoff kan Padel Academy het beste gebruikmaken van de verkoopsynergie of investeringssynergie.
Uit het deskresearch bleek dat de meest kansrijke doelgroep 25-40 jaar oud is en tennist of squasht. Ook bleek dat andere sporten concurrenten zijn, maar dat het bedrijf tennis en squash als concullega’s moet zien.
Uit de resultaten van de online enquête bleek dat de doelgroep het belangrijk vindt om sportief bezig te zijn en om het tegelijkertijd gezellig te hebben. De respondenten overwegen om een nieuwe sport uit te proberen als hun vrienden het ook spelen of leuk vinden en als het te combineren is met hun huidige sport. Daarnaast vinden zij het belangrijk dat het niet te duur is. Ook bleek dat veel jongvolwassenen tennissen, omdat ze het een leuke/gezellige sport vinden om samen met hun vrienden te doen.
De jongvolwassenen gaven aan dat zij liever buiten sporten dan binnen. Dit is een van de redenen waarom het advies aan Padel Academy is om samen te werken met 4 tennisverenigingen. Als deze verenigingen padelbanen aanleggen, kan Padel Academy voorstellen om hier training te geven. Het bedrijf kan daarbij toernooien organiseren voor geïnteresseerden van 35-40 jaar. Zo voelen zij zich meer aangesproken om padel te spelen. Als het bedrijf een open dag organiseert kan het de geïnteresseerden overhalen om de sport te spelen, doordat zij ervaren wat het spelletje is. Daarbij kan het bedrijf het bestuur van verenigingen vragen om langs te komen. Zo kan Padel Academy het eerste contact met hen leggen. De sterke punten van Padel Academy moet het benadrukken om een concurrentievoordeel te ontwikkelen. Dit kan het bedrijf het beste doen door Facebook te gebruiken en posters op te hangen.
Voor de implementatie van de aanbevelingen moet het bedrijf rekening houden met een aantal randvoorwaarden. Het kost tijd en geld om tennisverenigingen over te halen om padelbanen aan te leggen en om evenementen te organiseren. Ook het benadrukken van de sterke punten van het bedrijf, de sport en het promoten van de toernooien, open dagen en bedrijfsuitjes is een investering waard. Dit is allemaal van belang om padel te laten groeien.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Leiden
OpleidingCommunicatie
AfdelingFaculteit M&B
Datum2017-08-04
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk