Van weten naar doen
Samen versterken pedagogische medewerkers en IVN-vrijwilligers het pedagogisch gebruik van de buitenruimte in de kinderdagopvangWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Van weten naar doen
Samen versterken pedagogische medewerkers en IVN-vrijwilligers het pedagogisch gebruik van de buitenruimte in de kinderdagopvangWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Expertise van buiten kan een waardevolle bijdrage leveren aan het veranderen van een bestaande praktijk in het onderwijs of in de kinderopvang. Daar zijn echter wel voorwaarden aan verbonden. De belangrijkste hiervan lijkt te liggen in de kwaliteit van de samenwerking tussen de expert van buiten, zoals een IVN-vrijwilliger, ontwerper of musicus, én de kindexpert: de juf, meester of pedagogisch medewerker.
Met voorbeelden uit een praktijkonderzoek naar het gebruik van de buitenruimte in kinderdagverblijven beschrijven Marian Joven en Dieuwke Hovinga hoe er in een samenwerking zo van en met elkaar kan worden geleerd dat de praktijk verandert.

Organisatie | Hogeschool Leiden |
Afdeling | Faculteit Educatie |
Lectoraat | Natuur en Ontwikkeling Kind |
Jaar | 2017 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |