De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Imago's kun je breken. Identiteit is je kracht.

OSB 30 jaar onderscheidend in de schoonmaakbranche

Rechten:

Imago's kun je breken. Identiteit is je kracht.

OSB 30 jaar onderscheidend in de schoonmaakbranche

Rechten:

Samenvatting

De schoonmaakbranche heeft weinig onderscheidend vermogen te bieden en concurrentie vindt veelal plaats op basis van prijs. De laagste aanbieder krijgt het contract. Intermediairs en opdrachtgevers spelen hierbij een grote rol. Het gevolg is dat prijzen en marges onder druk staan. Dit is de huidige situatie, waardoor OSB haar rol als ondernemersorganisatie niet goed kan uitvoeren aangezien ze een onduidelijk imago bij haar stakeholders heeft. Dit rapport is een advies aan OSB om haar zichtbaarheid bij de stakeholders te vergroten en daarmee haar rol als essentiële schakel in de branche beter te vervullen. De onderzoeksvraag is: "Hoe kan OSB er voor zorgen dat het imago van de organisatie bij haar stakeholders verbetert, zodat ze haar rol als ondernemersorganisatie beter kan vervullen?" Het onderzoek is als stappenplan opgezet. Aan de hand van stap 1 van de merkenmonitor is er gekeken naar de positie van OSB binnen de branche. Zo werd duidelijk welke stakeholders OSB heeft.
Vervolgens zijn deze stakeholders naar prioriteit ingedeeld in de Power vs. Interest grid. Hier blijkt dat sommige stakeholders belangrijker zijn dan andere en dat sommige achterwege gelaten kunnen worden. De belangrijkste zijn de OSB-leden en de afnemers. Hier moet de nadruk op liggen. De stakeholders van OSB zijn in het HGA-model van Slangen gezet. Hier wordt aan de hand van acties duidelijk hoe OSB van de huidige stakeholder situatie naar de gewenste stakeholder situatie kan komen. Duidelijk wordt dat communicatie tussen OSB en haar leden maar ook tussen OSB en de afnemers beter moet. OSB moet duidelijk maken dat haar leden garant staan voor kwaliteit. Vervolgens is er een merksessie gehouden waarbij de bij OSB horende kernwaarden worden voorgelegd aan medewerkers van OSB. Hier wordt duidelijk dat er een kleine 'gap' bestaat tussen hoe het management OSB ziet en hoe de medewerkers OSB zien. Verder worden de kernwaarden concreet gemaakt. Aan de hand van de tweede stap van de merkmonitor (de brandguide) wordt de identiteit van OSB duidelijk gemaakt.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnerAlta Creatieve Marketing Communicatie;; Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB)
Datum2012-03-05
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk