De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Pedagogische c.q. Agogische Sensitiviteit

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Pedagogische c.q. Agogische Sensitiviteit

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Aan de basis van leren ligt een pedagogische c.q. agogische relatie. Binnen deze relatie speelt Pedagogische c.q. Agogische Sensitiviteit een grote rol. Pedagogische c.q. Agogische Sensitiviteit is een begrip dat pedagogen en agogen direct herkennen en zich moeilijk laat vatten in verbale taal. Zoals in het volgende gesprek tussen een student van de lerarenopleiding en zijn praktijkbegeleider. Het gesprek gaat over het moment dat de leraar en de klas elkaar lijken te ‘betoveren’. De leerlingen en de leraar zijn op en top betrokken in een leerproces. ‘Hoe doe je dat?’ vraagt de student. ‘Tja …eigenlijk weet ik het niet, een kwestie van ‘timing’ en ‘fingerspitzengefulh’.’

Gepubliceerd inJaarboek 2005 Lectoraat Vernieuwende Opleidingsmethodiek en -didactiek
Jaar2005
TypeBoekdeel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk