De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Scriptie onderzoek en productselectie SSL-VPN oplossingen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Scriptie onderzoek en productselectie SSL-VPN oplossingen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoek wordt er gekeken of de huidige telewerkoplossing die Motiv aan haar klanten biedt nog voldoet aan de huidige eisen en wensen van Motiv en haar klanten. Ongeveer tien jaar geleden is er gekozen voor de telewerkoplossing van Juniper Pulse. De opdrachtgever wilt graag weten of deze oplossing aansluit bij de huidige marktvraag.
Aan het begin van dit onderzoek is onderzocht wat SSL VPN betekend en wat de verschillen zijn met IPSec VPN. Nadat er meer kennis was opgedaan over de techniek, zijn er korte interviews gehouden om de ‘Key Criteria’ vast te stellen. Om een goed beeld te krijgen zijn er meerdere korte interviews gehouden om ‘Key Criteria’ vanuit business-oogpunt en technisch-oogpunt te verzamelen. De ‘Key Criteria’ zijn eisen waaraan een product moet voldoen. Wanneer er aan één ‘Key Criteria’ niet voldaan werd, viel het product af. Deze methode van productselectie is gebaseerd op de KPMG pakketselectie methode (Hofland, 2009).
Vervolgens is er gekeken naar welke SSL-VPN oplossingen er op de markt zijn. Deze informatie is verstrekt door onder andere de Magic Quadrant van Gartner waarvan de laatste versie over dit onderwerp afkomstig is uit 2011 (Girard, 2011).
Naast de bekende producten die via Gartner zijn gevonden, zijn er ook producten onderzocht waar Motiv nieuwsgierig naar was. Dit bracht een totaal van veertien leveranciers op die werden getoetst aan de ‘Key Criteria’.
Van de veertien leveranciers zijn er zes doorgegaan naar de shortlist. Om eisen en wensen te verzamelen voor de shortlist is er een overleg ingepland bij Motiv. Gedurende dit overleg zijn er vragen gesteld om meer eisen en wensen boven tafel te krijgen. Door met meerdere personen dit overleg te voeren ontstond er de nodige interactie wat resulteerde in specifiekere eisen en wensen. Ook zijn er enquêtes afgenomen bij zes huidige klanten van Motiv. Deze enquêtes leverden eveneens weer extra eisen en wensen op.
Voor het prioriteren van eisen en wensen is gebruik gemaakt van de MoSCoW-methode (Osch, 2014). Dit heeft de weging van de uiteindelijke score per eis/wens bepaald.
Uit de shortlist zijn drie leveranciers naar voren gekomen die het beste scoorden, namelijk: Pulse Secure, Cisco en F5. De producten van deze leveranciers zijn ondervonden aan een proof of concept. Na het bouwen van de drie verschillende opstellingen zijn er verschillende testen uitgevoerd. Uit deze testen blijkt dat de oplossing van Pulse Secure het beste aansluit bij de huidige eisen en wensen van Motiv en haar klanten. Het product is het meest compleet en het eenvoudigst te beheren.
Dit onderzoek kan door Motiv gebruikt worden om de verschillen van hun huidige oplossing ten opzichte van andere oplossingen aan te tonen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingICT
AfdelingICT
PartnersMotiv ICT Security. IJsselstein
Datum2016-05-26
TypeBachelor
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk