De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Faalkosten in het bouwproces van Radix en Veerman

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Faalkosten in het bouwproces van Radix en Veerman

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De laatste jaren kan de ontwikkeling in de bouwsector als turbulent worden omschreven. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de bevindingen die door de parlementaire enquêtecommissie bouwnijverheid zijn gepresenteerd.
Haar bevindingen en aanbevelingen heeft heel wat losgemaakt in de bouwsector. In combinatie met de huidige conjunctuur heeft dit voor extra druk op de bouwbranche gezorgd. Een dalende bouwproductie en meer kritische opdrachtgevers c.q. klanten hebben ervoor gezorgd dat bouwbedrijven alle zeilen moeten bijzetten om niet in de problemen te komen.
In de huidige economie staan de marges onder druk en dient elke ondernemer alert te zijn op onnodige verliezen die ontstaan binnen de eigen organisatie.
De huidige ontwikkelingen in de bouwbranche hebben ertoe geleid om middels deze scriptie een onderzoek te doen naar afwijkingen die ook aanwezig zijn binnen de organisatie van Radix & Veerman.

Het uitgangspunt bij het onderzoek waren de afwijkingen die in een vroeg stadium bij de ontwikkeling van bouwprojecten ontstaan en voor faalkosten zorgen tijdens de uitvoeringsfase.
Gedurende het onderzoek en vanuit de literatuur is gebleken dat faalkosten een onderdeel zijn van de totale kwaliteitszorg. Kwaliteitszorg binnen een organisatie is veel omvangrijker dan het voorkomen van faalkosten, in feite is het een manier van werken. Van groot belang hierbij is dat de zorg voor kwaliteit van binnenuit moet komen en niet opgelegd wordt. Wordt een kwaliteitssysteem opgelegd, dan is de kans groot dat het niet gedragen wordt door de medewerkers in de organisatie.
Met andere woorden, het kwaliteitszorgsysteem moet vanzelfsprekend zijn voor de medewerkers/ gebruikers.
Dit betekent dat er een andere manier van denken en daarmee een cultuurverandering binnen de organisatie wordt verwacht.
Dat er in veel gevallen een behoorlijke ommezwaai nodig is blijkt uit de manier waarop nog door veel bedrijven wordt gewerkt. Mede door de traditionele achtergrond is de werkhouding van velen in de sector er een van hard werken en weinig evalueren. Er wordt veel gehandeld naar de situatie en problemen worden in het werk opgelost.

Deze houding vertaalt zich dan ook naar de hoogte van faalkosten in de branche en de mate waarin de meeste bedrijven ermee bezig zijn. Uit het onderzoek van USP-Marketing blijkt dat 37% van de geïnterviewde bedrijven zelfs geen idee heeft over de hoogte van de faalkosten. De overig 63% kan hier slechts een schatting naar doen, er is dus bij deze bedrijven geen inzicht in de hoogte van de faalkosten.
De inschatting van de gemiddelde faalkosten komt uit op een 7,65%. Bij een bouwproductie van € 45,8 miljard (2003), komt dit neer op € 3,50 miljard aan faalkosten. (Bron: EIB)
Gezien de hoogte van het bedrag aan faalkosten zou dit voor de gehele branche een reden moeten zijn om meer aandacht te ontwikkelen voor faalkosten. Door verlaging van deze kosten zou een aanzienlijke rendements-verbetering gehaald kunnen worden, zeker met de vaak krappe marges is dit wenselijk.

Conclusie
De situatie die zich bij Radix & Veerman voordoet lijkt er beter uit te zien dan de cijfers van USP-Marketing aangeven. De gevonden afwijkingen binnen Radix & Veerman resulteren in een faalkostenpercentage van 4-5% en ontstaan met name in het voortraject van het bouwproces. Ondanks het lage percentage dat gevonden is er toch reden om verder te kijken. Door het ontbreken van een registratiesysteem is het gevonden percentage niet geheel betrouwbaar. Implementatie van een betrouwbaar registratiesysteem is voor Radix & Veerman noodzakelijk om het huidige percentage te controleren. Terugdringen van het aantal opleverpunten is eveneens een aandachtspunt om herstelkosten te verlagen, de bouwplaatsmedewerkers moeten ermee bekent worden. Belangrijke garantie-herstelpunten moeten teruggekoppeld worden naar de checklist voor projectanalyse








Aanbevelingen
Naar aanleiding van dit onderzoek worden er voor Radix & Veerman een aantal aanbevelingen gedaan om de faalkosten die in het bouwproces ontstaan te verminderen.

1. Projectanalyse
In het voortraject van de projectontwikkeling, nog voor de calculatiefase, zorgen voor een projectanalyse waardoor er meer aandacht komt voor kritische bouwdelen.

2. Registratie
Naast de analyse is het van belang dat er een betrouwbare registratie van de faalkosten wordt opgezet. Dit betekent registratie van de volgende kostenposten:
- Afwijkingen die ontstaan tijdens de productie,
- Opleverpunten die hersteld moeten worden,
- Afwijkingen die in de garantieperiode gemeld worden.

3.Controle uitgevoerd werk
Om de herstelpunten vanuit de opleveringsfase te verminderen moet er meer controle komen op het uitgevoerde werk door de bouwplaatsmedewerker zelf. De bouwplaatsmedewerker moet werken aan een bewustwording dat controle van het werk minder kost als het achteraf aanvullen of herstellen. Om de bouwplaatsmedewerkers daarin te ondersteunen wordt een checklist samengesteld waarbij de aandachtspunten voor controle genoemd worden.

4. Terugkoppeling registratie
Het doel van een betrouwbare registratie is een beter beeld krijgen van de afwijkingen die plaatsvinden binnen de organisatie. Uit deze registratie worden verbeterpunten gehaald die gebruikt worden om het proces te optimaliseren. De verbeterpunten worden gebruikt als bron om de checklists te verbeteren voor de projectanalyse.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingBouwkunde
AfdelingGebouwde Omgeving
Jaar2004
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk