De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Social Media voor Sodexo Prestige.

Afstudeeronderzoek in opdracht van Sodexo Prestige

Rechten:

Social Media voor Sodexo Prestige.

Afstudeeronderzoek in opdracht van Sodexo Prestige

Rechten:

Samenvatting

Sodexo Prestige is een party en evenementencateraar die na vele jaren ervaren is op het gebied van het bedenken, organiseren en verzorgen van concepten voor projecten en evenementen. Sodexo Prestige heeft met haar huidige communicatiemiddelen het doel te communiceren met klanten, feedback te genereren, de doelgroep aan zich te binden en de omzet te verhogen. Met de toenemende concurrentie zijn de huidige communicatiemiddelen niet voldoende. Sodexo Prestige zal door middel van communicatie iets moeten doen om zich van de concurrentie te onderscheiden en hiermee het allerbelangrijkste, meer klanten binnen halen om de omzet te verhogen. Voor Sodexo Prestige is het tijd om verder te kijken naar de mogelijkheden die nieuwe/online media met zich meebrengen. Voor deze scriptie is er daarom onderzoek gedaan naar social media om business development te verhogen. Hieruit is de volgende hoofdvraag geformuleerd: 'In hoeverre zijn social media een manier om business development te verhogen voor Sodexo Prestige?' De snelle toename en populariteit van social media hebben het medialandschap voorgoed veranderd. Consumenten hebben tegenwoordig veel mogelijkheden om hun mening, bevindingen en ervaringen te delen. Daarnaast krijgen organisaties de mogelijkheid om met social media tweerichtingscommunicatie te realiseren met de doelgroep. Voordat een organisatie kan overgaan tot tweerichtingscommunicatie moeten er eerst volgers verzameld worden. Om de mening van de doelgroep te peilen is er onderzoek gedaan naar de interesse om Sodexo Prestige te volgen. Uit het onderzoek is gebleken dat er voldoende interesse is om social media in te zetten voor Sodexo Prestige. Op lange termijn is het de bedoeling om business development te verhogen om meer omzet te genereren. De groeistrategie uit de Ansoffmatrix die hierbij geadviseerd wordt, is 'marktpenetratie'. Bij deze strategie draait het erom dat er extra inspanningen op sales- en marketing-vlak geleverd moeten worden. Nu er een groeistrategie geadviseerd is, die het beste past bij Sodexo Prestige, kan er bepaald worden welke van de vier basisstrategieën uit het communicatiekruispunt, het beste bij deze groeistrategie passen. Een basisstrategie dient als houvast bij een strategiekeuze van een organisatie. De basisstrategieën informering, overreding en dialogisering passen het beste bij de genoemde groeistrategie. Twitter, Facebook, en LinkedIn kunnen alle drie ingezet worden voor de strategie informering of dialogisering. Tot slot kan Youtube worden ingezet in de basisstrategie overreding. Beeldmateriaal wordt in gecontroleerd eenrichtingsverkeer verzonden en is een vorm van reclame, met als doel beïnvloeding en aanzetten tot actie. De geadviseerde basisstrategieën dienen als houvast bij een strategiekeuze door Sodexo Prestige. Social media past in de communicatiemiddelen-mix, vanwege de lage kosten, de mogelijkheid tot interactie en monitoren, en het direct kunnen communiceren met de doelgroep. Social media kunnen worden ingezet om bestaande klanten aan te moedigen om meer diensten van Sodexo Prestige af te nemen, of om nieuwe klanten te werven. Zo kunnen social media bijdragen aan business development.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnersSodexo Prestige, Capelle aan den IJssel
Datum2012-06-04
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk