Onderzoek naar beïnvloedende factoren in RDM compliance binnen hoger onderwijs in Nederland
Onderzoek naar beïnvloedende factoren in RDM compliance binnen hoger onderwijs in Nederland
Samenvatting
Hoe komt het dat Open Science een goed gedeelde visie is onder onderzoeksgemeenschappen, terwijl de noodzakelijke praktijk van research data management (RDM) achterblijft? Dit onderzoek werpt licht op RDM adoptie in de Nederlandse context van hogescholen, door het bestuderen van beïnvloedende technologische, organisatorische en omgevingsfactoren met behulp van het TOE-framework. Er is een enquête uitgezet onder onderzoekers van hogescholen in Nederland. De analyses hiervan lieten geen significante relatie zien tussen de beïnvloedende factoren en de intentie om te voldoen aan de RDM richtlijnen (p-waarde van ≤ .05 en een 95% betrouwbaarheidsniveau). De resultaten lieten wel een licht positieve invloed zien van de factor Management Support op de naleving met een p-waarde van 0,078. Dit onderzoek draagt bij aan de kennis over RDM adoptie met het nieuwe inzicht dat de in dit onderzoek gebruikte factoren geen significante invloed lijken te hebben op RDM adoptie in de Nederlandse context van hogescholen. Het onderzoek laat zien dat de respondenten een positieve houding hebben in hun intentie om te veranderen, te vergroten of tijd en moeite te investeren in RDM naleving. Meer onderzoek wordt geadviseerd om factoren bloot te leggen die wel een significante invloed hebben op RDM adoptie onder hogescholen in Nederland, zodat belanghebbenden in Open Science en RDM hun strategieën kunnen verbeteren.
Organisatie | Hogeschool Utrecht |
Afdeling | Kenniscentrum Digital Business & Media |
Lectoraat | Procesinnovatie en informatiesystemen |
Partner | Hogeschool Utrecht |
Datum | 2024-06-28 |
Type | Master |
Taal | Engels |