De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Project-F.

‘Tegenwoordig speelt social media een grote rol in mijn leven. Ik ben bereid om te kopen via Facebook.'

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Project-F.

‘Tegenwoordig speelt social media een grote rol in mijn leven. Ik ben bereid om te kopen via Facebook.'

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het gebruik van social media is tegenwoordig geïntegreerd in het leven van een Nederlander. Social media is een belangrijke bron geworden om informatie te vergaren. Facebook is met ruim 7 miljoen gebruikers de grootste bron in Nederland. Er wordt daarbij ook verwacht dat social media een steeds belangrijkere rol gaat spelen in het leven van de mens. Door middel van social media kunnen bedrijven de consument beter leren kennen en ontstaat er een mogelijkheid de klant direct te benaderen. Consumenten kunnen via social media 24 uur een boodschap uitdragen. Het gedrag van de consument is daarbij erg veranderd door de opkomst van social media. Voorheen waren consumenten alleen lezers, nu is iedereen daarnaast ook schrijver geworden. Bedrijven moeten daarom hun online diensten aanpassen aan de wensen van de consumenten en aan de huidige ontwikkelingen van de samenleving. Nederland is een ultiem voorbeeld van hoe de consument het fenomeen social media omarmd heeft. Gebruikers van social media zijn bereid om open en eerlijk over veel onderwerpen te praten, de grens tussen privé en publieke informatie verschuift hierdoor. Er is sprake van gedragsverandering. Zo handelen tegenwoordig vier op de vijf Nederlanders hun bankzaken af via internet (CBS) en worden taboes hierdoor weggevaagd. MarketingXperts krijgt steeds meer de vraag of social media commercieel ingezet kan worden en welke succesfactoren hierbij een rol spelen. De vraag naar social media vanuit bedrijven wordt iedere dag groter. De populariteit van social media in het persoonlijke leven van de mens blijft ook groeien. Facebook is daarom een interessant medium voor bedrijven, omdat Facebook gebruikers het meeste gebruik maken van internet in vergelijking met alle andere internetgebruikers. Door middel van deskresearch en fieldresearch is dit onderzoek tot stand gekomen. Dit onderzoek geeft een verdieping in F-­commerce, E-­commerce en social media. De probleemstelling geeft aan waarop het onderzoek is gebaseerd en deze luidt als volgt: 'Hoe kan MarketingXperts F-­commerce inzetten voor haar klanten?' Met dit onderzoek wordt antwoord gegeven op de volgende deelvragen: Wat is F-­commerce en E-­commerce en hoe zijn de ontwikkelingen op dit moment? Welke attitude hebben Nederlandse studenten ten opzicht van F-­commerce? Welke processen zijn van invloed tijdens het online kopen? Als doelgroep voor dit onderzoek zijn studenten tussen de 18 en de 30 jaar onderzocht, omdat deze doelgroep het meest online consumeert en het meest actief is op social media. De volgende eisen zijn gesteld aan de respondenten: Student: Meerdere malen per dag actief op Facebook. Koopt regelmatig iets online Resultaten in het kort: De naamsbekendheid van een organisatie is erg belangrijk voor de respondenten, omdat dit de betrouwbaarheid verhoogt in de ogen van de respondenten. Een groot voordeel van online consumeren is het gemak volgens de respondenten. De respondenten hechten veel waarde aan een overzichtelijke website. Gangbare betaalmogelijkheden wekken vertrouwen op bij de respondenten. Indien er met IDEAL betaald kan worden dan zijn de respondenten eerder geneigd om te consumeren. De respondenten vinden het ook van belang dat er geen extra reclame en spam ontstaat door het gebruik van F-­commerce. Advies in het kort: Samenwerking aangaan met Facebookshop.nl Ontwikkelen van applicaties die F-­commerce realiseren Werken met keurmerken voor F-­shops Gemak bevorderen IDEAL en Paypal toevoegen aan applicaties Helpdesk ontwikkelen voor aankopen via Facebook De mogelijkheid aanbieden om extra reclame uit te schakelen Naamsbekendheid F-­commerce F-­shops aanbieden F-­shops op mobiele telefoon Dit onderzoek laat zien dat de meest actieve en creatieve gebruikers van Facebook het meest openstaan voor F-­commerce. Creators zijn gebruikers die veel content verspreiden en erg actief zijn op Facebook. Deze gebruikers zijn het meest positief over F-­commerce. Tot slot kunnen we concluderen dat F-commerce erg interessant kan zijn voor kleinere organisaties die een klein budget hebben voor E-­commerce. Daarnaast is Facebook interessant voor grote organisaties om te adverteren en aanbiedingen te plaatsen. Uit het hele onderzoek blijkt dat Facebook een belangrijke plek is voor bedrijven om in contact te komen met hun klanten en toekomstige klanten.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnersMarketingXperts
Datum2013-06-03
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk