De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Help Spike aan een baasje

Het aansluiten van Spike CMS op de werwijze van de potentiële doelgroep

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Help Spike aan een baasje

Het aansluiten van Spike CMS op de werwijze van de potentiële doelgroep

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Grafisch ontwerpers zijn lastige wezens; bepaalde beelden, kleuren en vormen zijn voor de één mooi, maar voor de ander niet. Vooral als een grafisch ontwerper samen moet werken met iemand die zijn werk niet begrijpt en verkeerd uit laat beelden, gaat het flink fout. Jammer genoeg kan de grafisch ontwerper niet altijd alles zelf doen en moet hij bij bepaalde technische klussen toch echt de hulp inschakelen van andere partijen. Onduidelijke communicatie is de aard van vele problemen. HoverKraft heeft met Spike - een product die je design om laat zetten naar een aanpasbare website - ook last van dit probleem. Bij elk probleem past een oplossing, maar een oplossing is vaak niet genoeg. Volgens Gourville (2006) moet een nieuw product (bijvoorbeeld Spike) negen keer beter zijn dan de bestaande producten om succesvol te zijn en de gebruikers over te laten stappen. Bestaande gewoontes zijn moeilijk te veranderen; nieuwe producten moeten drastische verbeteringen bieden ten opzichte van het oude product om de gebruiker wakker te schudden. Een oplossing verzinnen voor de grafisch ontwerper is mogelijk, maar lukt het om de ontwerper te bevrijden van zijn oude gewoontes en een product te bieden die alle zorgen laat verdwijnen? Het verrichte onderzoek, concept en realisatie die de afgelopen twintig weken hebben plaatsgevonden hebben veel met deze vraag te maken gehad. Spike is wellicht een product dat negen keer beter moet zijn om de grafisch ontwerper af te laten stappen van zijn huidige workflow. Om de magische ‘negen keer beter’ grens te bereiken is mijn onderzoek begonnen met het leren begrijpen wie de doelgroep is en wat de werkwijze is van deze doelgroep. Met een enquête en interviews is een duidelijk beeld geschetst van deze groep en is er verder gegaan met het bekijken van een andere groep stakeholders: de concurrenten. De concurrenten zijn geanalyseerd en zijn uiteindelijk met de potentiële doelgroep samengebracht door middel van een usability test. De concurrerende producten zijn getest om erachter te komen waar goede en slechte punten liggen. Door de twee groepen samen te brengen is er een sterk begin ontstaan voor het vernieuwde product. Hierna brak een periode aan waar minder onderzoek werd gedaan en meer werd geconceptualiseerd en gerealiseerd. Axure prototyping, StackOverflow en GitHub hebben vervolgens wekenlang hand in hand gelopen totdat het zover was: het voorleggen van de realisatie aan de doelgroep. Met zekerheid kan er gezegd worden dat de vernieuwde versie van Spike beter is dan de oude, maar het is waarschijnlijk nog niet negen keer beter. Het onderzoek heeft wel vele nieuwe vragen en opties opgeroepen, waardoor er wel de mogelijkheid is om die magische grens te overschrijden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunication and Multi Media Design
AfdelingCommunicatie
PartnerHoverKraft
Datum2014-06-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk