De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'Doe ons ook zo'n social media'.

Adviesrapport in opdracht van 'Benefit Cosmetics'.

Rechten:

'Doe ons ook zo'n social media'.

Adviesrapport in opdracht van 'Benefit Cosmetics'.

Rechten:

Samenvatting

Door de snelle opkomst van social media stijgt ook de vraag van merken hoe hier mee om te gaan. Voor Benefit Cosmetics, een cosmetica bedrijf, is dit onderzoek uitgevoerd. Hierbij is uitgegaan van de volgende definitie voor social media: 'Social media is de verzameling van toegankelijke online media waar mensen kunnen delen, waarderen en creëren; de uitkomsten hiervan kunnen op hun beurt door mensen verrijkt en geconsumeerd worden, wat kan leiden tot gemeenschapsvorming.' Aangezien Facebook wereldwijd veel gebruikt wordt en Facebook vele toepassingen van andere vormen van social media heeft geïntegreerd, is de keuze gemaakt om bij de online marketing vooral toe te splitsen op Facebook. Daarnaast wordt er nog gebruikt gemaakt van blogs, de keuze voor blogs is gemaakt omdat er in Nederland veel blogs zijn die specifiek over make-up gaan. Een aantal van deze blogs hebben erg veel unieke bezoekers per maand. Dit zijn bezoekers die geïnteresseerd zijn in make-up. Door samen te werken met deze blogs kan Benefit Cosmetics eenvoudiger de doelgroep bereiken. In samenwerking met verschillende blogs, waarmee verschillende acties zijn georganiseerd, is er op Facebook een basis gelegd voor een community met daarin mensen uit de doelgroep. Benefit Cosmetics maakt hier onderdeel van uit door voor goede content te zorgen, waarbij er niet alleen over het merk wordt gesproken maar ook over alledaagse zaken die de doelgroep bezighoudt. Om door te groeien zal er een applicatie gebouwd moeten worden die het mogelijk maakt het maximale uit social media te halen. Een applicatie die het mogelijk maakt de gebruiker, binnen de community van Benefit Cosmetics, te laten delen, waarderen en creëren; de uitkomsten hiervan zullen op hun beurt weer mensen verrijken en door mensen geconsumeerd kunnen worden. Bovendien zal de applicatie ervoor zorgen dat de bezoekers kunnen voldoen aan de drie hogere fundamentele behoeftes volgens de behoeftepiramide van Maslow. Oftewel: behoefte aan sociaal contact, behoefte aan waardering en erkenning en behoefte aan zelfontplooiing.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatiemanagement
AfdelingCommunicatie
PartnersBenefit Cosmetics, San Francisco
Datum2012-01-09
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk