De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Soestvrijstaal Festival 2011. Communicatieplan & advies.

Stichting het Kaasschaafcollectief.

Rechten:

Soestvrijstaal Festival 2011. Communicatieplan & advies.

Stichting het Kaasschaafcollectief.

Rechten:

Samenvatting

Soestvrijstaal is een kunstproject voor jongeren dat geproduceerd wordt door Stichting het Kaasschaafcollectief in samenwerking met een jongerenteam uit Soest. Het is een kunstproject voor allerlei soorten kunst: van circusact tot rapper, van danseres tot singer-songwriter. In totaal worden jaarlijks vier Soestvrijstaal bandavonden, één kleinkunsteditie en één Soestvrijstaal Festival georganiseerd. In 2011 vindt de derde editie van het Soestvrijstaal festival plaats. Soestvrijstaal richt zich op jongeren tussen de 14 en 25 jaar. Jongeren communiceren steeds vaker via social media. Daarom is het belangrijk dat Soestvrijstaal actief is op het internet. De jongeren moeten op de juiste manier benaderd en geprikkeld worden om naar het festival te komen. Soestvrijstaal moet er op letten dat informatie op de juiste manier wordt gecommuniceerd. Door deskresearch, literatuuronderzoek en het houden van een enquête en een poll is er geprobeerd om een oplossing te zoeken voor de communicatie. De enquête is gehouden tijdens de vierde bandavond van Soestvrijstaal in poppodium Artishock. De poll is gehouden op Hyves. Uit deze onderzoeken zijn verschillende resultaten naar voren gekomen. Grafieken en statistieken zijn te vinden in de bijlage van dit rapport. In het eerste deel van dit plan wordt het advies besproken. Hierin komt naar voren dat Facebook, Hyves en Twitter gezamenlijk ingezet moeten worden. De doelgroep die Soestvrijstaal wil bereiken bestaat uit jongeren met zeer uiteenlopende leeftijden. Elke groep bevindt zich op een ander social medium. Uit de enquête is gebleken dat 56,1% gebruik maakt van Facebook, 22,7% heeft daarnaast een Hyves pagina en 9% maakt gebruik van Twitter. Wat opvalt is dat jongeren naast Facebook een Hyves pagina hebben. Opmerkelijk is verder dat relatief weinig bezoekers gebruik maken van Twitter. Ondanks dat, is het belangrijk om veel aandacht aan Twitter te besteden. Onderzoek wijst er namelijk op dat het gebruik van Twitter de komende jaren sterk zal groeien. Het advies wordt uitgebreid met social mediastrategieën die communicatie met de doelgroep effectiever kunnen maken. Hierna wordt beschreven hoe ik tot dit advies ben gekomen. Zaken als de enquête, de online poll, de advertenties op Facebook en Hyves en de evenementenpagina's op Facebook en Hyves komen uitgebreid aan bod. In het tweede deel worden de communicatiemiddelen en speciale acties beschreven. De strategie voor de flyer, poster, driehoeksborden, spandoeken, nieuwsbrief, persberichten, website, social media, flashmob, zonnebrillen en zadelhoesjes wordt uitgelegd. Dit jaar zijn er early bird tickets te koop. Dit zijn tickets die in de voorverkoop worden verkocht. De eerste 200 kaarten kosten €5,-. Door deze kaarten voor €5,- te verkopen, moet de verkoop worden gestimuleerd. Wanneer de 200 kaarten op zijn, kosten de kaarten €7,50. In deel drie vindt u een situatieschets over Soestvrijstaal 2011. Hierin kunt u lezen wanneer, hoe en waarom Soestvrijstaal is ontstaan, wat Soestvrijstaal is, wat zij willen bereiken, wie de doelgroep is en welke drie hoofddoelstellingen zij nastreven. Het communicatieplan wordt afgesloten met een evaluatie over het Soestvrijstaal Festival 2011. In de bijlagen zijn het draaiboek, de planning,het persbericht, de nieuwsbrief en de PR begroting opgenomen. Daarnaast worden er printscreens, statistieken, vergunningen, leveranciers, flyers en ontwerpen van zadelhoesjes en zonnebrillen getoond.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingCommunicatie Eventmanagement
AfdelingCommunicatie
PartnerStichting het Kaasschaafcollectief
Datum2011-06-09
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk