De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hoe denken kinderen over preventie van myopie?

Kennis en attitude van basisschoolkinderen met betrekking tot preventie van myopie.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Hoe denken kinderen over preventie van myopie?

Kennis en attitude van basisschoolkinderen met betrekking tot preventie van myopie.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Doel: Het doel van dit onderzoek is de kennis van myopie en de attitude ten aanzien van preventiemaatregelen voor myopie van basisschoolleerlingen te onderzoeken, zodat GGD regio Utrecht het preventieprogramma voor myopie daarop kan afstemmen.
Methode: In maart en april 2019 is er kwantitatief beschrijvend onderzoek gedaan door een vragenlijst af te nemen bij 83 leerlingen uit groep zeven, om de risicoperceptie van myopie, tijdsbesteding en de kennis van preventiemaatregelen voor myopie te onderzoeken.
Resultaten: 89% (31/35) van de kinderen is zich niet bewust van risico’s van myopie op lange termijn.
66% (55/83) respectievelijk 42% (35/83) noemt beperken van beeldschermgebruik en buiten spelen gezond voor de ogen. Het beeldschermgebruik van deze leerlingen en de tijd die ze buiten spelen verschilt echter niet significant van de leerlingen die de preventiemaatregelen niet noemen (p=0,237 resp. p=0,391).
Conclusie: Hoewel 66% respectievelijk 42% van de leerlingen aangeeft dat minder beeldschermgebruik en buiten spelen gezond is voor de ogen, heeft dit geen invloed op hun daadwerkelijke gedrag. Kennis van preventiemaatregelen alleen is onvoldoende om de leefstijl te veranderen. Ouders en andere opvoeders zouden moeten worden aangemoedigd om bewust om te gaan met het beeldschermgebruik van hun kinderen en buiten zijn te stimuleren.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingOogzorg
PartnersHogeschool Utrecht
Datum2019-06-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk