De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Microbloggend Hoger Onderwijs.

Onderzoek naar microblogging in werkcolleges aan de opleiding Digitale Communicatie [FCJ/HU] met eerstejaarsstudenten

Microbloggend Hoger Onderwijs.

Onderzoek naar microblogging in werkcolleges aan de opleiding Digitale Communicatie [FCJ/HU] met eerstejaarsstudenten

Samenvatting

In dit document wordt een onderzoek omschreven, waar studenten met behulp van een microblog applicatie genaamd Hootcourse, berichten naar elkaar kunnen versturen welke worden weergegeven op een zogenoemde backchannel. De backchannel is een sociale constructie opgesteld aan de hand van een beamer en projectiescherm. Het doel van de constructie is om studenten aan de opleiding Digitale Communicatie, kennis te laten maken met het gebruik van microblogging binnen een werkcollege. In de hoop, de opleiding en de studenten bewust te laten worden van de mogelijkheden van alternatieve werkvormen in het onderwijs. Het idee om een constructie als deze te organiseren in werkcolleges is afkomstig van bestaande onderzoeken uitgevoerd op universiteiten in de Verenigde Staten. In die onderzoeken, beschreven in hoofdstuk twee: Begripvorming, introduceren professoren Twitter voor het eerst op hun universiteit.
In een periode van drie weken is het onderzoek uitgevoerd, op de Hogeschool Utrecht in een afsluitende module met propedeusejaar studenten. De constructie van de backchannel is ingezet in combinatie met diverse werkvormen. De studenten hebben kunnen microbloggen tijdens een presentatie, tijdens een opdracht waar zij hun missionstatement moesten verwoorden en zelfstandig in een werkvorm zonder sturing. Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat het organiseren van een backchannel moet ontstaan als steunpunt voor specifieke activiteiten zoals het geven van feedback op presentaties of mogelijk als ondersteuning tijdens workshops. Als de backchannel als stand-alone constructie wordt opgezet zonder sturing wordt de kracht van de backchannel ontnomen en zien de studenten niet snel een reden om berichten te plaatsen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Utrecht
OpleidingDigitale Communicatie
AfdelingCommunicatie
Datum2011-06-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk