De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Trektocht naar het muZEEum

Een afstudeeronderzoek naar het verkennen van promotie om bezoekers te trekken naar het Zeeuws Maritiem muZEEum

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Trektocht naar het muZEEum

Een afstudeeronderzoek naar het verkennen van promotie om bezoekers te trekken naar het Zeeuws Maritiem muZEEum

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Musea zijn populaire attracties in de culturele wereld. Naast het tentoonstellen van collecties, komt beleving in het museum meer voorop te staan. Dit betekent dat de nadruk steeds meer op de beleving komt te liggen. Er wordt hierbij gekeken naar de wensen en behoeften van de bezoekers om de juiste beleving te creëren.

Het aantal museumbezoeken neemt de laatste jaren wel af bij de midden en kleine musea. De bezoekersaantallen van grote musea nemen juist toe. De reden hiervoor is dat de grote musea hun subsidie blijven ontvangen, terwijl er bezuinigd wordt op de subsidie van de midden en kleine musea. De grootste reden hiervoor is de economische crisis. Gemeenten moeten bezuinigen en daardoor bezuinigen ze op verschillende sectoren en dus ook op de culturele sector.

Bij het Zeeuws maritiem muZEEum in Vlissingen geldt dit ook. Zij ontvangen namelijk ook subsidie van de gemeente Vlissingen. Maar doordat de gemeente Vlissingen moet bezuinigen door verschillende omstandigheden, hebben ze besloten om minder subsidie te verlenen aan het Zeeuws maritiem muZEEum. Naast de subsidie van de gemeente, ontvangt het muZEEum ook geld via fondsen, sponsoring, via de museum shop en natuurlijk via verkoop van entreekaarten. Maar dit is niet genoeg om het museum te behouden en te beheren. Het muZEEum heeft de vraag op welke manier zij de bezoekersaantallen kunnen vergroten om meer inkomsten te generen, om zo de verliezen door bezuinigingen te compenseren. Zij willen daarbij weten wat voor categorieën bezoekers het muZEEum bezoeken en op welke manier zij bekend zijn geworden met het muZEEum.

Om antwoord te geven op bovenstaande vraag is er gekeken naar wat het muZEEum al heeft gedaan aan promotie om bezoekers te trekken, in de vorm van deskresearch. Daarbij zijn verschillende documenten bekeken van het muZEEum om te zien wat zij de afgelopen jaren hebben gedaan aan promotie. Er is ook gekeken naar wat andere musea in Nederland doen aan promotie. Onderzocht is wat voor bezoekers er komen en op welke manier zij bij het muZEEum zijn gekomen. Daarnaast is er gevraagd wat hen zou aantrekken om een bezoek aan het muZEEum te brengen. Uit deze gegevens zijn er praktijken geformuleerd en zijn de gegevens verwerkt in huidige situatie en gewenste situatie. De reden waarom er praktijken geïdentificeerd zijn, is om te bepalen hoe zo’n praktijk eruit ziet en wat de gewenste situatie zou zijn. De huidige en gewenste situatie zijn met elkaar vergeleken en bediscussieerd. Op deze manier zijn er aanbevelingen gegeven aan het muZEEum hoe zij meer bezoekers kunnen aantrekken.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingVitaliteitsmanagement & Toerisme
AfdelingAcademie voor Economie & Management
PartnersZeeuws Maritiem muZEEum, Vlissingen
Datum2016-08-29
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk