De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Coloring the visit

Een onderzoek naar de betrokkenheid van studenten tijdens een bezoek aan COVRA

Coloring the visit

Een onderzoek naar de betrokkenheid van studenten tijdens een bezoek aan COVRA

Samenvatting

Een bezoek aan COVRA met een rondleiding is een van de belangrijkste communicatiemiddelen van de organisatie. In dit bezoek wordt veel effort gestopt vanuit de organisatie. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de bezoekers zich weinig betrokken voelen bij COVRA en haar werkzaamheden. Daarom heeft COVRA een casus ontwikkeld voor havo/vwo studenten. In deze scriptie is onderzocht of het inzetten van deze casus voorafgaand aan het bezoek effect heeft op de betrokkenheid van de onderzoekspopulatie.
De term betrokkenheid kan op veel manieren geïnterpreteerd worden. In dit onderzoek is gefocust op studentbetrokkenheid. Dit verwijst naar de mate van aandacht, nieuwsgierigheid, optimisme en passie van de studenten wanneer zij onderwezen worden. Studentbetrokkenheid kan onderverdeeld worden in gedrag, emotie en cognitief. Voor het vergroten van deze studentbetrokkenheid zijn drie basisbehoeften nodig; relaties, competentie en autonomie. Op basis van de theorie wordt verwacht dat de casus, die voldoet aan de drie basisbehoeften, zal zorgen voor meer betrokkenheid tijdens het bezoek. Deze betrokkenheid uit zich dan in het gedrag, de emoties en op cognitief gebied van de studenten.
De onderzoeksmethode die in dit onderzoek is gebruikt is een experiment, omdat er een effect gemeten is. Voorafgaand aan het bezoek is een nulmeting afgenomen en aan het einde van het bezoek een nameting. Daarnaast is er onderscheidt gemaakt tussen een experimentele- en een controlegroep. De experimentele groep heeft in dit onderzoek voorafgaand aan het bezoek een gastcollege met casus gekregen. De controlegroep niet. De nul- en nameting bestaat uit een vragenlijst met vijftien dezelfde vragen op het gebied van emotie, gedrag en cognitief.
Vanuit de resultaten van de vragenlijst is gekeken of er significante verschillen te ontdekken zijn tussen de nul- en de nameting en tussen de experimentele- en controlegroep.
De resultaten uit de vragenlijst laten zien dat de verschillen tussen de experimentele groep en de controlegroep minimaal zijn. Ook in de filteringen geslacht en opleidingsniveau kunnen geen significante verschillen gehaald worden. Er zijn verschillende dingen die van invloed kunnen zijn op deze resultaten. De docent, de klassamenstelling, het studiejaar of de rondleider kunnen invloed hebben op de resultaten.
Uiteindelijk kan geconcludeerd worden dat de theorie, zoals deze is vastgesteld in het theoretisch kader, niet van toepassing is in dit onderzoek. De casus die vooraf is ingezet heeft geen invloed op de betrokkenheid van de studenten.
De aanbevelingen in dit onderzoek zijn dan ook gericht op het vergroten van de betrokkenheid, op een andere manier dan de casus. Als eerste wordt aanbevolen dat COVRA studenten voorafgaand aan een bezoek al betrekt bij de organisatie. Door het opstellen en implementeren van een social media strategie, is COVRA aanwezig op de populairste kanalen van jongeren.
Dan volgt de aanbeveling om verder onderzoek te doen naar de drie basisbehoeften om betrokkenheid te vergroten. Hierop kunnen verdere studiematerialen gebaseerd worden.
De derde aanbeveling gaat over het aanpassen van het bezoek. Door het toevoegen van een opdracht op workshop, op basis van de driebasisbehoeften om betrokkenheid te vergroten, wordt het bezoek interactief.
Als vierde volgt een aanbeveling rondom het aanmelden van groepen voor een rondleiding. Wanneer COVRA meer achtergrond informatie heeft, kan er beter ingespeeld worden op de groep.
In de laatste aanbeveling wordt COVRA aanbevolen studenten te betrekken bij de eindberging van het radioactieve afval. Door een selfie te maken in de virtuele toekomstige eindbergingsplaats, en deze te posten op hun Facebook pagina heeft COVRA een online connectie met de studenten en laat dit hen stilstaan bij de eindberging.
De laatste aanbeveling is verder onderzoek doen. Hetzelfde onderzoek onder vierdejaars studenten wordt aanbevolen. Hieruit blijkt of studenten, wanneer ze zelf voor het vak natuur & scheikunde hebben gekozen, wel betrokken zijn tijdens een bezoek. Ook een evaluatiegesprek met de docenten over het bezoek en de casus kan voor nieuwe inzichten zorgen.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCommunicatie
AfdelingDomein Business, Vitality & Hospitality
PartnerCOVRA N.V., Nieuwdorp
Datum2016-06-23
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk