De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het constructief ontwerp voor “De Visserij Experience"

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het constructief ontwerp voor “De Visserij Experience"

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoek is de optimale draagstructuur voor het gebouw “De Visserij Experience” bepaald. Dit gebouw komt ter vervanging van de vismijn, het visserijmuseum en de KNMR aan de Keerdam in Breskens. Een belangrijk onderdeel van het gebouw is een vissersschip. Dit visserschip komt in het dak van het gebouw, waarbij het dak de vorm van een boeggolf krijgt. Dit moet een landmark worden. Als eerste is de draagstructuur van het gebouw zelf onderzocht. Daarin is naar voren gekomen dat een staalconstructie voor het dak en de verdiepingsvloer het meest geschikt is. Dit vanwege de hoge bouwsnelheid en het lage gewicht. Daarnaast past de uitstraling van staal in de randvoorwaarden. Als verdiepingsvloer is een kanaalplaatvloer gekozen. Dit type vloer is ook licht en heeft een hoge bouwsnelheid.
De beganegrondvloer wordt in het werk gestort. Zo is de beganegrondvloer waterdicht. Dit is nodig omdat het gebouw buitendijks staat. Als fundering worden er Fundex palen gebruikt. Deze zijn gekozen vanwege de randvoorwaarden dat er trillingsvrij en grondverdringend gefundeerd moet worden. Daarnaast komt er trek in de palen, wat goed opgekomen kan worden door Fundex palen.
Als tweede is de draagstructuur van het vissersschip bepaald. Het schip ligt in het dak en ook in de ruimte op de verdiepingsvloer. De bezoekers kunnen er rondom lopen en het aanraken. De beleving van dat schip staat centraal en er dienen zo min mogelijk belemmeringen in de ruimte aanwezig te zien.Er is naar voren gekomen dat het schip stijf genoeg is om zichzelf te dragen, er is dus geen onderslag balk nodig. Als ondersteuning zijn er vervolgens twee hoofdvarianten onderzocht. In variant één wordt het schip opgehangen aan portalen met een overstek. Het schip hangt helemaal vrij rondom, wat een voordeel is. Hoe groter het overstek, hoe zwaarder de profielen. De gekozen oplossing is een overstek van 1,5m in S355 of wanneer meer vrijheid belangrijk is een overstek van 3,5 m in S460. In variant twee wordt het schip direct ondersteund door kolommen. De verschillende varianten verschillen niet veel qua prijs en gewicht. Er is daarom gekozen voor de meest praktische oplossing: een ondersteuning van twee rijen van drie kolommen. Op deze manier staat het schip stabiel en zijn de krachten die ingeleid moeten worden het laagst. Van de twee varianten is voor variant twee gekozen. Deze manier van ondersteunen is veel goedkoper en de kolommen zijn bijna geen belemmering in de ruimte.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingBouwkunde
InstituutAcademie voor Technologie & Innovatie
PartnersKoch Adviesgroep, Goes
Gepubliceerd in
Datum2016-01-28
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk