Effectief stelonderwijs binnen de zaakvakken
Een praktijkgericht onderzoek naar het inzetten van effectieve stelopdrachten binnen de zaakvakken, Blink WereldEffectief stelonderwijs binnen de zaakvakken
Een praktijkgericht onderzoek naar het inzetten van effectieve stelopdrachten binnen de zaakvakken, Blink WereldSamenvatting
Onderzoek naar de manier waarop leerkrachten in de groepen zes, zeven en acht van de School A in Plaats A effectief stelonderwijs kunnen inzetten binnen Blink Wereld. Het onderzoek bestaat uit een literatuurstudie, een methode-analyse, het observeren en bevragen. Na uitvoer van het contextonderzoek kan geconcludeerd worden dat binnen de stellessen van Blink Wereld meer aandacht besteed moet worden aan het delen van de schrijfopdracht, de revisiefase en de publicatiefase om op die manier beter aan te kunnen sluiten bij het vijffasenmodel van Hoogeveen (1993). De leerkrachten kunnen zich nog ontwikkelen in het geven van feedback, het aanleren van strategieën en het stimuleren van samenwerking tussen leerlingen in de stellessen. Dat is passend bij de vier praktijken die Koster & Korpershoek (2021) en Bouwer en Koster (2016) beschrijven. Ook kunnen de leerkrachten de leerlingen meer de ruimte geven om hun ervaringen over het onderwerp mondeling te verwoorden (Van Norden, 2018). Tot slot moeten de leerkrachten bewuste keuzes maken in genres passend bij de betreffende zaakvakonderwerpen.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Datum | 2025-02-18 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























