Een praktijkgericht onderzoek naar hoe we van een Kinderopvang een plek kunnen maken waar kinderen niet alleen zijn, maar écht iets beleven.
Een praktijkgericht onderzoek naar hoe we van een Kinderopvang een plek kunnen maken waar kinderen niet alleen zijn, maar écht iets beleven.
Samenvatting
Binnen een BSO is praktijkonderzoek gedaan naar het effectiever aanbieden van activiteiten om het welbevinden en de betrokkenheid van midden- en bovenbouwkinderen te vergroten. Aanleiding was de samenvoeging van locaties en signalen van lage betrokkenheid. Er is gekeken naar ervaringen van kinderen, ouders, medewerkers en management. Deelnemers waarderen de inzet van medewerkers, maar het activiteitenaanbod blijkt vaak weinig gestructureerd. Kinderen verlangen meer uitdaging, variatie en duidelijke begeleiding. Structurele knelpunten zoals tijdsdruk en personele wisselingen belemmeren PM’ers. De visie van Reggio Emilia is nauwelijks zichtbaar in de praktijk. Op basis van de bevindingen zijn zes aanbevelingen geformuleerd, namelijk: het stimuleren van kindgestuurde activiteiten, verdere professionalisering van medewerkers, het opbouwen van een thematisch activiteitenaanbod, het versterken van kinder- en ouderparticipatie, het waarborgen van voorbereidingstijd en een gedeelde pedagogische visie, en structurele teamreflectie. Deze aanbevelingen zijn gedaan om de pedagogische kwaliteit duurzaam te versterken.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Datum | 2025-05-31 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























