Hoor mij ook!
Interactie tussen NT2-leerlingen en Nederlandstalige leerlingenHoor mij ook!
Interactie tussen NT2-leerlingen en Nederlandstalige leerlingenSamenvatting
Onderzoek naar de manier waarop NT2-leerlingen in de bovenbouw van een basisschool contact kunnen initiëren met Nederlandstalige medeleerlingen. De gebruikte methoden zijn observaties en gestructureerde interviews. Observaties brachten het gedrag van NT2- en Nederlandstalige leerlingen in kaart tijdens lesactiviteiten en pauzes. De interviews met leerkrachten gaven inzicht in hun aanpak, die voornamelijk gebaseerd bleek op intuïtie in plaats van onderbouwde strategieën. Deze triangulatie van gegevens (Van der Donk & Van Lanen, 2022) verhoogde de betrouwbaarheid van de bevindingen.
Opvallend is dat de mate van interactie tussen leerlingen sterk verschilt per groep. In sommige klassen wordt actief contact gelegd, in andere nauwelijks. Dit wijst op het belang van groepsdynamiek en de stimulerende rol van de leerkracht. Leerkrachten die actief inzetten op coöperatieve werkvormen, positieve feedback en veilige leeromgevingen, zorgen voor meer interactie. Toch bleek ook uit de observaties dat er ruimte is voor verbetering, vooral op het gebied van betekenisvolle opdrachten en het breed evalueren van het taalontwikkelend lesgeven.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Datum | 2025-02 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































