De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Vrijheid in vorm

De rol van keuzevrijheid in het beeldend onderwijs in de onderbouw

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Vrijheid in vorm

De rol van keuzevrijheid in het beeldend onderwijs in de onderbouw

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de manier waarop de leerkrachten in de onderbouw keuzevrijheid kunnen creëren in activiteiten tijdens het maken van gerichte opdrachten binnen het vak beeldende kunst. Na afloop van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat het geven van een prikkelende inleiding, het geven van een aanzet in plaats van een opdracht waar veel vooraf bepaald is, de nieuwsgierigheid opwekt. Dit laat kinderen exploreren op een nog (deels) onbekend terrein. Wanneer dit in een rijk samengestelde onderwijsomgeving met structurerende maatregelen maar ook ruimte voor eigen voorkeur gebeurt, blijkt dit het meest effectief voor het maken van eigen keuzes door de leerlingen in de onderbouw. Ook het reflecteren met de leerlingen op hun werk en werkproces stimuleert het vormen van voorkeuren en maken van keuzes.

Organisatie
Opleiding
Jaar2024
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk