Vrijheid in vorm
De rol van keuzevrijheid in het beeldend onderwijs in de onderbouwVrijheid in vorm
De rol van keuzevrijheid in het beeldend onderwijs in de onderbouwSamenvatting
Onderzoek naar de manier waarop de leerkrachten in de onderbouw keuzevrijheid kunnen creëren in activiteiten tijdens het maken van gerichte opdrachten binnen het vak beeldende kunst. Na afloop van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat het geven van een prikkelende inleiding, het geven van een aanzet in plaats van een opdracht waar veel vooraf bepaald is, de nieuwsgierigheid opwekt. Dit laat kinderen exploreren op een nog (deels) onbekend terrein. Wanneer dit in een rijk samengestelde onderwijsomgeving met structurerende maatregelen maar ook ruimte voor eigen voorkeur gebeurt, blijkt dit het meest effectief voor het maken van eigen keuzes door de leerlingen in de onderbouw. Ook het reflecteren met de leerlingen op hun werk en werkproces stimuleert het vormen van voorkeuren en maken van keuzes.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Jaar | 2024 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































