De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Focus en vooruitdenken: de sleutels tot succesvol leren

Een onderzoek naar het versterken van volgehouden aandacht en planningsvaardigheden voor beter zelfstandig werken

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Focus en vooruitdenken: de sleutels tot succesvol leren

Een onderzoek naar het versterken van volgehouden aandacht en planningsvaardigheden voor beter zelfstandig werken

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de manier waarop leerkrachten van de basisschool de executieve functies kunnen plannen en volgehouden aandacht versterken van leerlingen in de bovenbouw tijdens het zelfstandig werken. Tijdens het onderzoek is gebruik gemaakt van enquêtes, interview van leerkrachten van groep 7 en 8, documentanalyse en observaties van leerkrachten en leerlingen van groep 7 en 8. Na uitvoer van het contextonderzoek kan geconcludeerd worden dat het versterken van plannen en volgehouden aandacht vraagt om een gestructureerde aanpak. Het ontwerp moet leerkrachten ondersteunen bij het aanleren en stimuleren van de executieve functies plannen en volgehouden aandacht. Dit omvat een doorlopende leerlijn met duidelijke verwachtingen per leerjaar, effectieve werkvormen en strategieën en het structureel inzetten van reflectiemomenten. Daarnaast is het belangrijk dat de hele school een eenduidige taal hanteert rondom executieve functies, zodat leerlingen een consistente aanpak ervaren. Door deze interventies kunnen leerlingen zelfstandiger werken en beter voorbereid worden op het voortgezet onderwijs.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Datum2025-02
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk