Focus en vooruitdenken: de sleutels tot succesvol leren
Een onderzoek naar het versterken van volgehouden aandacht en planningsvaardigheden voor beter zelfstandig werkenFocus en vooruitdenken: de sleutels tot succesvol leren
Een onderzoek naar het versterken van volgehouden aandacht en planningsvaardigheden voor beter zelfstandig werkenSamenvatting
Onderzoek naar de manier waarop leerkrachten van de basisschool de executieve functies kunnen plannen en volgehouden aandacht versterken van leerlingen in de bovenbouw tijdens het zelfstandig werken. Tijdens het onderzoek is gebruik gemaakt van enquêtes, interview van leerkrachten van groep 7 en 8, documentanalyse en observaties van leerkrachten en leerlingen van groep 7 en 8. Na uitvoer van het contextonderzoek kan geconcludeerd worden dat het versterken van plannen en volgehouden aandacht vraagt om een gestructureerde aanpak. Het ontwerp moet leerkrachten ondersteunen bij het aanleren en stimuleren van de executieve functies plannen en volgehouden aandacht. Dit omvat een doorlopende leerlijn met duidelijke verwachtingen per leerjaar, effectieve werkvormen en strategieën en het structureel inzetten van reflectiemomenten. Daarnaast is het belangrijk dat de hele school een eenduidige taal hanteert rondom executieve functies, zodat leerlingen een consistente aanpak ervaren. Door deze interventies kunnen leerlingen zelfstandiger werken en beter voorbereid worden op het voortgezet onderwijs.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Datum | 2025-02 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























