Het ontwikkelen van taakinitiatie en volgehouden aandacht in het Daltononderwijs, wil je mij daarbij helpen meester?
Het ontwikkelen van taakinitiatie en volgehouden aandacht in het Daltononderwijs, wil je mij daarbij helpen meester?
Samenvatting
Onderzoek naar de manier waarop leerkrachten van de midden- en bovenbouw op een basisschool vanuit de context van het daltononderwijs de executieve functies “taakinitiatie” en “volgehouden aandacht” succesvol kunnen versterken op kindniveau. Tijdens het onderzoek is een literatuurstudie gedaan en zijn er observaties gedaan, vragenlijsten uitgezet en een coöperatieve werkvorm uitgevoerd. Na uitvoer van het ontwerp kan geconcludeerd worden dat het creëren van bewustwording bij leerkrachten over het belang van executieve functies, in het bijzonder taakinitiatie en volgehouden aandacht, bij kinderen. Door kennisdeling en praktische handvatten willen we zowel leerkrachten als kinderen ondersteunen in het herkennen, stimuleren en versterken van deze functies in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Daarnaast maken we bewust tijd vrij binnen het onderwijs om de ontwikkeling van deze vaardigheden doelgericht te begeleiden en te stimuleren.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Datum | 2025-01 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























