Rekenen voor iedereen
Een onderzoek naar effectieve niveaubepaling gedurende een les optellen en aftrekken tot 20Rekenen voor iedereen
Een onderzoek naar effectieve niveaubepaling gedurende een les optellen en aftrekken tot 20Samenvatting
Onderzoek naar de manier waarop leerkrachten in groep 3 op een basisschool tijdens de rekenles effectief kunnen aansluiten bij de verschillende niveaus van de leerlingen om het optellen en aftrekken tot 20 te bevorderen. Tijdens het onderzoek is een literatuurstudie uitgevoerd en is geobserveerd en zijn er vragenlijsten uitgezet. Na uitvoer van het ontwerp kan geconcludeerd worden dat om het leren optellen en aftrekken tot 20 te bevorderen, het essentieel is dat leerkrachten het niveau van de individuele leerlingen nauwkeurig vaststellen. Dit kan onder andere door middel van controle-van-begrip vragen (Hollingsworth & Ybarra, 2021, p. 22). Op basis van deze niveaubepaling kunnen leerkrachten flexibele niveaugroepen toepassen (Peters & Simons, 2023, p. 11). Bij differentiatie is het belangrijk dat leerkrachten flexibel omgaan met de leerlijn en het handelingsmodel, zodat ze leerlingen op de juiste stap in het leerproces kunnen ondersteunen. Het verplaatsen van leerlingen binnen de leerlijn en het handelingsmodel, afhankelijk van hun voortgang, is cruciaal voor effectieve ondersteuning.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Datum | 2025-03-24 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































