De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Rekenen voor iedereen

Een onderzoek naar effectieve niveaubepaling gedurende een les optellen en aftrekken tot 20

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Rekenen voor iedereen

Een onderzoek naar effectieve niveaubepaling gedurende een les optellen en aftrekken tot 20

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de manier waarop leerkrachten in groep 3 op een basisschool tijdens de rekenles effectief kunnen aansluiten bij de verschillende niveaus van de leerlingen om het optellen en aftrekken tot 20 te bevorderen. Tijdens het onderzoek is een literatuurstudie uitgevoerd en is geobserveerd en zijn er vragenlijsten uitgezet. Na uitvoer van het ontwerp kan geconcludeerd worden dat om het leren optellen en aftrekken tot 20 te bevorderen, het essentieel is dat leerkrachten het niveau van de individuele leerlingen nauwkeurig vaststellen. Dit kan onder andere door middel van controle-van-begrip vragen (Hollingsworth & Ybarra, 2021, p. 22). Op basis van deze niveaubepaling kunnen leerkrachten flexibele niveaugroepen toepassen (Peters & Simons, 2023, p. 11). Bij differentiatie is het belangrijk dat leerkrachten flexibel omgaan met de leerlijn en het handelingsmodel, zodat ze leerlingen op de juiste stap in het leerproces kunnen ondersteunen. Het verplaatsen van leerlingen binnen de leerlijn en het handelingsmodel, afhankelijk van hun voortgang, is cruciaal voor effectieve ondersteuning.

Toon meer
Organisatie
Opleiding
Datum2025-03-24
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk