De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Zelf doen, zelf leren: Eigenaarschap als sleutel tot groei in groep 5

Een onderzoek naar het begeleiden van leerlingen in het ontwikkelen van eigenaarschap

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Zelf doen, zelf leren: Eigenaarschap als sleutel tot groei in groep 5

Een onderzoek naar het begeleiden van leerlingen in het ontwikkelen van eigenaarschap

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de manier waarop een leerkracht van Basisschool A het eigenaarschap kan stimuleren bij leerlingen in groep 5, gericht op de doelen; eigen doelen stellen, zelfevaluatie en zelfmonitoring. Tijdens het onderzoek is gebruik gemaakt van vragenlijsten, observaties, interviews met leerkrachten en analyse van schooldocumenten. Na uitvoer van het contextonderzoek kan geconcludeerd worden dat leerkrachten een centrale rol hebben in het stimuleren van eigenaarschap, maar ze zetten strategieën zoals modeling, scaffolding en reflectie nog beperkt en ongestructureerd in. Leerlingen tonen behoefte aan meer ondersteuning bij het stellen van doelen en het reflecteren op hun leerproces. Een consistente, gestructureerde aanpak is nodig om eigenaarschap duurzaam te versterken.

Organisatie
Opleiding
Datum2025-03
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk