Zelf doen, zelf leren: Eigenaarschap als sleutel tot groei in groep 5
Een onderzoek naar het begeleiden van leerlingen in het ontwikkelen van eigenaarschapZelf doen, zelf leren: Eigenaarschap als sleutel tot groei in groep 5
Een onderzoek naar het begeleiden van leerlingen in het ontwikkelen van eigenaarschapSamenvatting
Onderzoek naar de manier waarop een leerkracht van Basisschool A het eigenaarschap kan stimuleren bij leerlingen in groep 5, gericht op de doelen; eigen doelen stellen, zelfevaluatie en zelfmonitoring. Tijdens het onderzoek is gebruik gemaakt van vragenlijsten, observaties, interviews met leerkrachten en analyse van schooldocumenten. Na uitvoer van het contextonderzoek kan geconcludeerd worden dat leerkrachten een centrale rol hebben in het stimuleren van eigenaarschap, maar ze zetten strategieën zoals modeling, scaffolding en reflectie nog beperkt en ongestructureerd in. Leerlingen tonen behoefte aan meer ondersteuning bij het stellen van doelen en het reflecteren op hun leerproces. Een consistente, gestructureerde aanpak is nodig om eigenaarschap duurzaam te versterken.
| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Datum | 2025-03 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |
































