De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Juf, mag ik nog even doorlezen?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Juf, mag ik nog even doorlezen?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dat lezen van groot belang is voor kinderen om kennis te verwerven en te kunnen functioneren in de maatschappij is al meerdere malen bewezen. Dat kinderen vaak ongemotiveerde lezers zijn is daarentegen ook meerdere malen bewezen. Ook in groep 7 en 8 van basisschool de KWS is dit het geval. De vraag is dan ook: ‘Hoe kan de leesmotivatie in deze groepen van de KWS worden verhoogd?’. Uit de bestudeerde theorie blijkt dat er verschillende manieren en werkvormen zijn waarop de leesmotivatie verhoogd kan worden. Daarvan zijn er twee gekozen en getest in de praktijk. Voorafgaand aan de uitvoering van de twee experimenten is een vragenlijst afgenomen waarbij de leerlingen aangaven hoe zij over lezen dachten. De vragenlijst ging over het leuk vinden van lezen, makkelijk of moeilijk lezen en beter willen lezen. Na het invullen van de vragenlijst zijn de experimenten uitgevoerd, waarbij wordt getracht de motivatie voor lezen te verhogen. Het eerst experiment houdt in dat de leerkracht tijdens het vrij lezen een boek leest en af en toe met de leerlingen bespreekt wat er gelezen is. Het bleek dat de leerlingen de rust die in de klas heerste tijdens het stil lezen erg prettig vonden. Ze konden zich goed concentreren en konden zich verdiepen in hun boek. Daarnaast is als tweede experiment een boekenkring uitgevoerd. De leerlingen waren aan het begin nog sceptisch over de kring, maar waren aan het einde dol enthousiast. Het boek dat werd gepromoot wilden de leerlingen aan het einde allemaal lezen. De boeken die werden gepromoot door de leerlingen zelf maakten minder indruk. Het promoten door leerlingen kan wel lukken, maar wanneer leerlingen worden betrokken bij het promoten van boeken is hier wel een goede voorbereiding met de leerlingen zelf voor nodig. Dan kan het heel waardevol zijn. Het doen van verschillende werkvormen in de klas omtrent lezen verhoogd wel degelijk de leesmotivatie. Leerlingen nieuwsgierig maken voor nieuwe boeken is in dit onderzoek het voornaamste uitgangspunt geweest. Hiermee is de motivatie verhoogd. Tot slot bleek tijdens de observaties dat lezen aan het einde van de dag niet gunstig is voor leerlingen. Er moet daarom gezorgd worden dat er midden op de dag of aan het eind van de ochtend gelezen wordt.

Toon meer
OrganisatieMarnix Academie
OpleidingMarnix Academie
PartnersMarnix Academie
Gepubliceerd in
Datum2017-07-04
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk