Goed gedrag kun je leren!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Goed gedrag kun je leren!
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit verslag toont de resultaten van mijn theoretische en praktisch onderzoek naar de invloed van Positive
Behavior Support (PBS) op het gedrag van de leerlingen van Het Mozaïek binnen ruimten die de school als
'openbaar' definieert.
SWPBS (Schoolwide Positive Behavior Support), kortweg PBS, is een methodiek ontstaan in de Verenigde
Staten om gewenst gedrag van kinderen te vergroten. Ook in Europa, met Noorwegen als koploper, wordt
PBS ingezet om gedragsproblemen preventief en positief te benaderen. Er is inmiddels een jaar met PBS op
Het Mozaïek gewerkt. Wat zijn de ervaringen van de leerkrachten en leerlingen met PBS? De theoretische
onderbouwing van dit onderzoek is vooral gebaseerd op Amerikaans en Noors onderzoek. Op basis van de
bevindingen kom ik tot aanbevelingen over de toekomstige toepassing van PBS binnen ruimten die Het
Mozaïek als 'openbaar' definieert.
Met het schrijven van dit verslag sluit ik de Master opleiding Special Educational Needs af. Tijdens deze
opleiding heb ik veel geleerd, werden er verbanden gelegd, heb ik geleerd kritisch te zijn en heb ik handvatten
gekregen voor de toekomst.
Mijn dank gaat uit naar mijn praktijkbegeleiders voor de begeleiding gedurende het praktijkonderzoek.
Tevens bedank ik mijn 'critical friends' van de Master opleiding en mijn collega's van Het Mozaïek die mij
gesteund hebben en bereid waren mij te helpen. Tot slot wil ik mijn familie bedanken die veel begrip heeft
opgebracht voor de tijd die ik spendeerde aan deze opleiding.