De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

POP, KEEP IT SIMPLE AND SMART

een onderzoek naar het POP in het MBO, bij de opleiding Medewerker Maatschappelijk Zorg

Rechten: Alle rechten voorbehouden

POP, KEEP IT SIMPLE AND SMART

een onderzoek naar het POP in het MBO, bij de opleiding Medewerker Maatschappelijk Zorg

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Met de invoering van het competentiegerichte onderwijs is er een toenemende belangstelling voor de individuele ontwikkeling van de student. Het praktijkonderzoek, wat bestaat uit een literatuurstudie en
een onderzoek bij volwassen studenten en studieloopbaanbegeleiders (SLB-ers) van de opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg (MMZ) voor volwassen, toont aan dat het POP een nuttig instrument kan zijn om die ontwikkeling te monitoren en te stimuleren. Het POP wordt omschreven als een plan dat richting en houvast geeft (Van Leest en Buchel, 2004) met als doel om te leren reflecteren op sterke- en ontwikkelpunten (Kuijpers, 2008).
Het succesvol invoeren van het POP vraagt een aantal aandachtspunten zoals, een helder communicatieplan dat alle betrokkenen informeert over rollen, taken, verantwoordelijkheden en werkwijzen, als ook enthousiaste en deskundige begeleiders en voldoende tijd. Het top-down opleggen dient vermeden te worden om weerstand te voorkomen (Habraken, Buchel en Hafkamp, 2004).
De betrokkenen bij het POP zijn de student, de studieloopbaanbegeleider, de vakdocent en ook de werkbegeleider van de praktijk. Conform de uitgangspunten van het CGO is een intensieve begeleiding van eerste-jaars studenten essentieel en kan met een afnemende sturing in een contextrijke omgeving de student zijn individuele leerweg vinden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
InstituutEducation
Jaar2011
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 27 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk