De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Eerst denken, dan doen! : Een onderzoek naar de professionele ontwikkeling van docenten in het MBO.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Eerst denken, dan doen! : Een onderzoek naar de professionele ontwikkeling van docenten in het MBO.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De aanleiding voor dit onderzoek is dat er een noodzaak is voor de docenten om zich te
professionaliseren in het pedagogisch en didactisch handelen. Op welke punten willen de docenten zich professionaliseren en op welke manier?
Voordat deze professionalisering kan plaats vinden moet er eerst duidelijk worden wat er van een docent in het MBO verwacht wordt. Hierbij wordt er gekeken vanuit de drie invalshoeken: de
leerling, het competentiegericht onderwijs en het passend onderwijs.
Een MBO docent moet beschikken over de volgende pedagogische en didactische vaardigheden: instructie, interactie, klassenmanagement, coachingsvaardigheden, groepsprocessen begeleiden
en omgaan met verschillen.
In de persoonlijke visies van de docenten op de pedagogische kwaliteit wordt vooral gekozen voor veiligheid, een samenhangend pedagogisch beleid, intervisie / onderlinge collegiale steun en
duidelijke regels. Daarnaast vinden de docenten het belangrijk dat leerlingen leren wat nodig is voor hun diploma en beroep.
De docenten geven diverse ontwikkelpunten aan binnen de genoemde pedagogische en didactische vaardigheden. Om zich hierin te professionaliseren geven zij de voorkeur aan intervisie.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
InstituutEducation
Jaar2011
TypeMasterscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 27 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk