De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Waarom doe ik dit? : In hoeverre hebben basisschoolleerlingen inzicht in hun eigen leesproblemen en de leesbegeleiding?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Waarom doe ik dit? : In hoeverre hebben basisschoolleerlingen inzicht in hun eigen leesproblemen en de leesbegeleiding?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Volgens de literatuur is het van belang dat leerlingen hun leesprobleem en de consequenties begrijpen. Dit is van belang voor het bepalen van de behoeften van de leerling en voor het vergroten van de betrokkenheid van de leerling en voor de zelfacceptatie. Het zou een positief effect op de start van de begeleiding hebben.
In de praktijk blijkt dat leerlingen hun leesprobleem meestal globaal kunnen omschrijven. In dit kader is er onderzocht op welke wijze men leerlingen met leesproblemen informatie dient te verstrekken en wat het effect hiervan is. Om vast te stellen of er op school daadwerkelijk informatie wordt verstrekt aan leerlingen, is er onderzoek gedaan naar de mate van inzicht in de leesproblemen van leerlingen van CBS Op "e Hichte en naar de informatiebehoefte van deze leerlingen.
De leerlingen weten dat zij leesproblemen hebben en waarin zich dat uit. Zij hebben echter geen informatie ontvangen omtrent hun leesproblemen, maar zouden dit wel willen. Dit betekent dat er onvoldoende aan de informatiebehoefte van de leerlingen wordt voldaan.
De informatie die gegeven wordt, moet men volgens de literatuur afstemmen op de kwaliteiten en behoeften van het kind. Hoewel er volgens de literatuur geen middel/ methode het beste is, wordt het gebruik van afbeeldingen ter ondersteuning aangeraden.
Met dit onderzoek wordt getracht een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de informatievoorziening aan leerlingen met leesproblemen en dat daarmee de leerlingen hun leesproblemen accepteren en zij zich meer betrokken voelen bij de leesbegeleiding.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingEducation
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk