Krachtig leren : Coöperatief leren in groep 1 en 2
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Krachtig leren : Coöperatief leren in groep 1 en 2
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In de groep waarin ik werk wordt veel aandacht besteed aan taalontwikkeling. Dit gebeurt veelal klassikaal in kringsituaties. Dit betekent dat er altijd veel kinderen moeten wachten tot ze een beurt krijgen. De kinderen zijn over het algemeen betrokken bij deze activiteiten, maar ik merk dat ze graag meer antwoorden willen geven dan de paar beurten die ze krijgen. Bovendien neemt de betrokkenheid af als ze lang moeten wachten. Naast de klassikale aanpak wil ik graag op een andere manier activiteiten aanbieden die de betrokkenheid en interactie van de kinderen verhogen. Dit wil ik gaan doen door gebruik te maken van coöperatief leren. Coöperatief leren lokt uit tot actief gebruik maken van de taal: je moet overleggen om de activiteit goed uit te kunnen voeren, Förrer (2000).
Onderzoeksvraag: Zijn de kleuters door middel van het aanbieden van de leerstof met behulp van "coöperatief leren" ook meer betrokken bij de opdracht?
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Education |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |