De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Taalonderwijs onder de loep : Een onderzoek naar het taalonderwijs in de groepen1/2

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Taalonderwijs onder de loep : Een onderzoek naar het taalonderwijs in de groepen1/2

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Een goede schoolloopbaan is voor ieder kind van groot belang. De basis wordt gelegd in de kleutergroepen. Een eenmaal opgelopen taalachterstand kan bijna niet meer worden ingehaald. De aanleiding voor dit onderzoek was mijn nieuwsgierigheid naar de taalactiviteiten in de drie kleuterklassen van de Annie M.G.Schmidt. De onderbouw werkt Ontwikkelingsgericht, niet met methodes. De leerkrachten vullen vooraf globaal een thema in.
De vraag waar ik een antwoord op wilde krijgen was; wat doen we voor dingen en doen we die dingen goed?
Dit onderzoek beschrijft aard, frequentie en duur van de taalactiviteiten van de drie leerkrachten.
De resultaten wijzen uit dat er zeker veel gebeurt op taalgebied maar niet altijd de goede dingen; er worden te veel en te lange activiteiten gedaan in de grote kring, en te weinig in de kleine kring. Er wordt laat begonnen met een specifiek aanbod voor kinderen die fonologisch/fonemisch zwak zijn. Er wordt niet of nauwelijks gewerkt met een vast aanbod/rooster. De activiteiten worden te weinig gestructureerd aangeboden.
In het laatste hoofdstuk geef ik aanbevelingen hoe nu verder te gaan.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingEducation
Jaar2011
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk