Brede Welvaartcreatie door MKB-Familiebedrijven : van ‘ad hoc’ naar een planmatige aanpak
Brede Welvaartcreatie door MKB-Familiebedrijven : van ‘ad hoc’ naar een planmatige aanpak
Samenvatting
Bedrijven worden door overheid, maar ook medewerkers, klanten en andere stakeholders in toenemende mate geacht verantwoordelijkheid te nemen in het oplossen van maatschappelijke en sociale problematiek. Voor veel ondernemende families is het zo vanzelfsprekend om bij te dragen aan oplossingen voor maatschappelijke opgaven, dat ze zich vaak niet bewust zijn van het feit dat ze al behoorlijk wat doen aan brede welvaartcreatie (zie kader ‘brede welvaart’). Een strategische aanpak is meestal maar in beperkte mate aanwezig. Het bewust koppelen van de maatschappelijke opgaven (het creëren van brede welvaart) aan zowel persoonlijke en familiale waarden als aan bedrijfsdoelen creëert echter kansen voor het bedrijf, maar het resulteert ook in een (potentieel) grotere maatschappelijke impact. Een dergelijke koppeling vraagt om een geïntegreerde aanpak van onder andere leiderschap, strategische planvoering, communicatie en projectmanagement. Deze gids heeft tot doel om familiebedrijven te ondersteunen bij het ontwikkelen van een strategische aanpak voor brede welvaartcreatie.
Cover vermeldt: Gids voor een strategische aanpak van brede welvaartcreatie voor MKB-familiebedrijven.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Domein Business, Media en Recht |
Lectoraat | Familiebedrijven |
Datum | 2024-09 |
Type | Rapport |
Taal | Nederlands |