Professional development of geography teachers with regard to summative assessment practices
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Professional development of geography teachers with regard to summative assessment practices
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Uit de literatuur is bekend dat docenten in hun toetsen relatief veel een beroep doen op de reproductie van kennis. Een analyse van schoolexamens aardrijkskunde op het vmbo laat hetzelfde beeld zien. In dit onderzoek is een professionaliseringsprogramma ontworpen met het doel docenten te
ondersteunen bij het maken van schoolexamens die minder reproductiegericht zijn. Evaluatie van het professionaliseringsprogramma laat zien dat docenten in hun
schoolexamens meer toetsitems zijn gaan opnemen die een beroep doen op hogere cognitieve processen.
Dit onderzoek draagt ook bij aan de discussie hoe docenten geprofessionaliseerd kunnen worden om hun toetsing te veranderen.
schoolexamens zouden veranderen. Aangenomen werd dat docenten hun schoolexamens zouden veranderen als niet alleen hun kennis en vaardigheden op het gebied van toetsing zouden toenemen, maar ook hun houding ten opzichte van toetsing zou veranderen. Daarvoor is een integratief programma ontworpen gericht op reflectie en bewust handelen in de dagelijkse praktijk. Het onderzoek laat zien dat docenten deze verandering in kennis, vaardigheden en houding op verschillende manieren hebben bereikt. Belangrijk lijkt te zijn dat docenten de mogelijkheden krijgen hun eigen route in hun professionele groei te volgen.

Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Education |
Datum | 2018-06-06 |
Type | Proefschrift |
Taal | Engels |