Predictieve validiteit van het intake-assessment voor de opleiding logopedie aan de Hogeschool Zuyd te Heerlen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Predictieve validiteit van het intake-assessment voor de opleiding logopedie aan de Hogeschool Zuyd te Heerlen
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het intake-assessment aan de Hogeschool Zuyd te Heerlen is een toelatingsprocedure, aan die
ieder aspirant-student moet deelnemen voordat hij met de opleiding logopedie mag beginnen.
Het beoogt aspirant-studenten als geschikt of ongeschikt voor het beroep logopedist te
beoordelen. In deze studie werd met 229 studenten uit drie studiejaren onderzocht of dit
intake-assessment inderdaad predictief valide is en het studiesucces kan voorspellen. Hiervoor
werden de studieresultaten na het tweede jaar met de prestaties uit het intake-assessment
vergeleken. De resultaten toonen dat enkele onderdelen van het intake-assessment een
voorspellende waarde hebben. Hierbij horen zowel de variabele vooropleiding van de
studenten als ook de onderdelen extraversie, openheid en consciëntieusheid van de
persoonlijkheidstest. Ook de items “geven van opbouwende kritiek” van het onderdeel
groepsopdracht en “om opheldering vragen” van het onderdeel interview mondelinge
communicatie kunnen het studiesucess van een aspirant-student voorspellen. De meeste
variabelen lijken echter geen voorspellende waarde te hebben. Dit leidt tot de conclusie, dat
het assessment in zijn geheel aangepast moet worden. Enkele onderdelen uit het intakeassessment
aan de Hogeschool-Zuyd te Heerlen kunnen wel gebruikt worden om studiesucces
te voorspellen en een intake-assessment lijkt zinvol voor een studieadvies voor het vak
logopedie.

Organisatie | Zuyd Hogeschool |
Opleiding | Logopedie |
Afdeling | Faculteit Gezondheidszorg |
Datum | 2011-01-21 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |