De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Op zoek naar kalm water

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Op zoek naar kalm water

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Op welke manier kan een groter appèl op zintuiglijk en belichamend dramatherapeutisch spel bij schoolkinderen met een Autisme Spectrum Stoornis een bijdrage leveren aan het meer in het contact komen met hun emoties?
Het onderzoek heeft in vijf sessies plaatsgevonden in de Latasteschool met een groepje van vier jongens met ieder een ASS. Hierbij zijn telkens andere werkvormen aan bod gekomen die appèl deden op één zintuig (zien, horen en voelen). Na afloop van iedere sessie is met de dramatherapeuten van de school, Marjan Hendrikx-Kilkens en Milou Huijgens, geëvalueerd. Gedurende de sessies zijn telkens video-opnamens gemaakt, die door mij werden teruggekeken voor eigen evaluatie en analyse van de sessies. Aan de leerkrachten van de kinderen zijn na afloop van het onderzoek nog een vragenlijst voorgelegd. Deze verzamelde gegevens zijn onderdeel geweest bij het analyseren van de resultaten. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de therapeutische attitude een essentiële rol speelt bij het integreren van de zintuigen binnen dramatherapie door een betrokken houding jegens het kind. De therapeut moet in de realiteit van het kind stappen en op die manier de zintuigen exploreren samen met het kind. Vervolgens maakt hij steeds vaker (met het kind) de stap om op een afstand naar het gedrag en de reacties van zichzelf en anderen te kijken. Om kinderen met een ASS inzicht te geven in hun gedrag is het belangrijk om eerst het gedrag van jijzelf als therapeut te begrijpen. Door inzicht te krijgen in eigen gedrag, ervaringen en prikkelverwerking kan het kind met een ASS beter begrepen worden. Herhaling is hierbij belangrijk voor de kinderen. Gedurende dit onderzoek is een basis gevormd voor het werken met zintuigen binnen dramatherapie. De kwetsbaarheid van deze doelgroep vraagt echter om een langdurig proces waardoor meer dan vijf sessies nodig zijn. Dan is een rustigere opbouw mogelijk naar het werken met emoties door meer te wisselen tussen rollen en meer geëxploreerd kunnen worden. Dit onderzoek geeft een mooie verduidelijking over hoe met een juiste houding gewerkt kan worden met kinderen met een ASS.

Toon meer
OrganisatieZuyd Hogeschool
OpleidingCreatieve Therapie
InstituutFaculteit Gezondheidszorg
Lectoraat
Gepubliceerd in
Datum2012-05-31
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk