De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Systematic review van de interactiestijlen tussen logopedist en kind

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Systematic review van de interactiestijlen tussen logopedist en kind

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Mensen maken contact met hun omgeving door middel van communicatie. Communicatie, zowel verbaal als non-verbaal, wordt dan ook in alle dagelijkse situaties gebruikt om gedachtes en gevoelens over te brengen. Als logopedist gebruikt men binnen de communicatie diverse interactiestijlen. Uit diverse onderzoeken blijkt immers dat interactiestijlen belangrijk zijn binnen een relatie tussen volwassenen en kinderen (Koomen, 2010). Het doel van dit onderzoek is om logopedisten bewuster te maken van de meerwaarde van de interactiestijlen en de grondhouding van de logopedist binnen de werkrelatie met het kind.
Het uitgevoerde kwalitatieve onderzoek, bestaande uit een literatuurstudie en semi- gestructureerde interviews, heeft verschillende conclusies opgeleverd. Hieruit kwam naar voren dat logopedisten onbewust verschillende interactiestijlen toepassen. Zij geven aan dat lessen / cursussen over verschillende benaderingswijzen een meerwaarde zouden kunnen zijn voor hun behandelingen en de werkrelatie met het kind. Ook wordt door de logopedisten aangegeven dat de grondhouding van een therapeut een belangrijke factor is voor de therapeutische werkrelatie met het kind. De geselecteerde artikelen ondersteunden deze ervaringen van de geïnterviewde logopedisten.

Toon meer
OrganisatieZuyd Hogeschool
OpleidingLogopedie
InstituutFaculteit Gezondheidszorg
Lectoraat
Gepubliceerd in
Datum2014-11-07
TypeBachelorscriptie
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk