Op de groei!
hoe kennis floreert binnen de ontwikkelgroepen van IKC JulianaOp de groei!
hoe kennis floreert binnen de ontwikkelgroepen van IKC JulianaSamenvatting
Binnen IKC Juliana vindt kennisdeling plaats in zogenoemde ontwikkelgroepen. Vanuit de literatuur sluiten deze ontwikkelgroepen aan bij het concept professionele leergemeenschappen (PLC’s). Dit praktijkgerichte onderzoek richt zich op het versterken van deze kennisdeling, met specifieke aandacht voor de overdracht van praktijkkennis (tacit knowledge) en de kennisconversie onderbouwd door het SECI-model. Door een actieonderzoek, bestaande uit diepte-interviews, de werkvorm perspectiefboom, het formuleren van vervolgstappen en het walking interview, is onderzocht hoe kennisdeling wordt gevormd, toegepast en gedeeld en welke verbeterstappen mogelijk zijn in die kennisdeling. De analyse van de resultaten, gevalideerd via interbeoordeling, laat zien dat mondelinge interactie en het maken en herschrijven van kwaliteitskaarten centraal staan in de huidige praktijk van kennisdeling en conversie. De deelnemers zien hierin zowel mogelijkheden, krachten als knelpunten. Essentieel voor effectieve kennisconversie blijken gezamenlijke reflectie, systematische vastlegging en het stellen van doelen. Deze inzichten bieden concrete aanknopingspunten voor het versterken van professionele leergemeenschappen in het onderwijs van IKC Juliana.

| Organisatie | |
| Afdeling | |
| Partner | Aeres Hogeschool Wageningen |
| IKC Juliana | |
| Datum | 2025-06-06 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























