Onderzoek naar een maatgerichte aanpak voor veelvragende burgers : de ervaringen van team Casusregisseurs complexe problematiek sociaal domein
Onderzoek naar een maatgerichte aanpak voor veelvragende burgers : de ervaringen van team Casusregisseurs complexe problematiek sociaal domein
Samenvatting
Dit rapport presenteert de ervaringen van het Team Casusregisseurs Complex Problematiek in het sociaal domein, met betrekking tot hun dienstverlening aan personen met veelvragend gedrag, waarbij de Doorbraakmethode wordt toegepast. De nadruk ligt op het verkrijgen van inzicht vanuit de praktijk zelf, waarbij casusregisseurs worden betrokken om hun ervaringen en perspectieven te verzamelen. Het agenderen van het vraagstuk binnen de organisatie, het verkrijgen van nieuwe inzichten uit de praktijk en het verbeteren van de praktijk zelf staan centraal. Specifiek is gericht op het verkrijgen van inzicht in de knelpunten en werkende factoren van de maatwerkgerichte aanpak bij het omgaan met veelvragend gedrag. Daarnaast is gezocht naar mogelijkheden om de dienstverlening aan deze doelgroep te verbeteren en een gemeente-breed gedragen plan voor praktijkontwikkeling vast te stellen.
Voor dit onderzoek zijn met acht casusregisseurs semigestructureerde interviews gehouden, naast een groepsinterview (focusgroep) en een diepte-interview met een deskundige. Voor de data-analyse is een thematische analyse toegepast om de verzamelde gegevens te interpreteren en conclusies te trekken. Er is nadruk gelegd op het waarborgen van de betrouwbaarheid en geldigheid van de bevindingen, en op het minimaliseren van eventuele vooringenomenheid.
Het rapport concludeert dat de werkwijze van casusregie effectief is, maar dat er verbeteringen nodig zijn op het gebied van werkroutes, informatie-uitwisseling en mandaat. De casusregisseurs tonen een grondhouding die aansluit bij de doelgroep, met nadruk op het leren kennen van de cliënt zonder oordelen en het hanteren van duidelijke grenzen. Integrale samenwerking wordt als essentieel gezien voor een effectieve aanpak.

| Organisatie | |
| Opleiding | |
| Afdeling | |
| Jaar | 2021 |
| Type | |
| Taal | Nederlands |






























