De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Closed access

Closed access

Samenvatting

Het vermogen van kinderen om kleur te zien en te benoemen ontwikkelt zich al vroeg, maar hun begrip van sociale categorieën op basis van huidskleur, etniciteit of cultuur rijpt pas later. Naast de ouders en de eigen omgeving spelen ook pedagogen een cruciale rol in het begeleiden van deze ontwikkeling en in het voorkomen van structurele uitsluiting op basis van dit soort kenmerken. In dit artikel bieden we inzichten over hoe en waarom kleuters huidskleuren en raciale categorieën herkennen en benoemen in hun spel en geven we handvatten voor het voeren van gesprekken met kleuters over diversiteit.

Organisatie
Gepubliceerd inTijdschrift voor Orthopedagogiek Vol. 64, Uitgave: 1, Pagina's: 32-37
Jaar2025
Type
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk