De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'De Romeinen vinden ons wilde barbaren': perspectiefgebruik bij schrijven en spreken over Nederlandse geschiedenis

'De Romeinen vinden ons wilde barbaren': perspectiefgebruik bij schrijven en spreken over Nederlandse geschiedenis

Samenvatting

Verslag van een onderzoek onder 31 leerlingen van vwo-6 van één school. De vraag was in hoeverre leerlingen in schriftelijke en mondelinge uitingen over Nederlandse geschiedenis gebruik maken van het wij-perspectief (wij Nederlanders) of van het zij-perspectief (zij, de toenmalige Nederlanders). Gebleken is dat in schriftelijke uitingen het wij-perspectief niet of nauwelijks wordt gebruikt, terwijl dat in mondelinge uitingen veel meer voorkomt. De resultaten nuanceren die van buitenlands onderzoek waarin verondersteld wordt dat het wij-perspectief vooral gebruikt wordt bij voor een land succesvolle ervaringen. De Nederlandse leerlingen gebruikten het wij-perspectief vooral bij voor Nederlanders negatieve ervaringen, zoals de slavernijgeschiedenis en die van collaboratie tijdens de bezettingstijd.

OrganisatieHogeschool van Amsterdam
AfdelingKenniscentrum Onderwijs en Opvoeding
LectoraatLectoraat Didactiek van de Maatschappijvakken
Gepubliceerd inKleio Vol. 2014, Uitgave: 7, Pagina's: 62-67
Jaar2014
TypeArtikel
ISSN0165-6449
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk