De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Academisch uitstelgedrag als voorspeller van studiesucces

Open access

Academisch uitstelgedrag als voorspeller van studiesucces

Open access

Samenvatting

Studenten lijken de afgelopen tien jaar veel problemen te hebben met studievertraging en-uitval. Zowel overheidsinstanties als hogescholen hebben al tal van maatregelen getroffen voor het beperken van de studie-uitval en het bevorderen van het bachelorrendement. Het Saxion ziet dan ook graag, in lijn met de Strategische Agenda 2012-2016 en de afspraken met het ministerie van Cultuur, Onderwijs en Wetenschap (OCW, 2012), een bevordering in het bache-lorrendement en het beperken van de studie-uitval.
Om de studievertraging en -uitval te beperken is binnen het Saxion, de Academie Mens en Arbeid bezig met de ontwikkeling van een screeningsinstrument dat studenten vroegtijdig kan signaleren op risico- en succesfactoren voor studiesucces. Dit instrument beoogt dan ook een positieve bijdrage te leveren aan het succesvol studeren.
Bij de ontwikkeling van dit instrument bleek academisch uitstelgedrag een veelbelovend construct als voorspeller van studiesucces. Correlaties van -.25 tot wel -.44 werden gevonden in verschillende (sub)schalen van de SBS (Van de Bilt, 2016). Echter, de sterkst correlerende (-.44) subschaal bleek bij een nieuwe afname niet reproduceerbaar (Koopmans, 2017). Aange-zien dit slechts om eén subschaal ging, was het niet mogelijk om de algehele bevindingen te verwerpen. Het was dan wél noodzakelijk om vast te stellen of de overige bevindingen repro-duceerbaar bleken. Immers, een screeningsinstrument is pas bruikbaar als zijn componenten voldoende betrouwbaar zijn.
Bruikbaarheid is het kernbegrip voor een screeningsinstrument en daarbij biedt een con-ceptuele replicatie het antwoord. De resultaten van dit replicatieonderzoek tonen twee schalen van de SBS als bruikbare en betrouwbare voorspellers voor studiesucces. Daarnaast heeft de conceptuele replicatie een zekere vorm van generalisatie laten zien, waardoor meer waarde ge-hecht kan worden aan de betrouwbaarheid van deze schalen. Deze twee schalen, die bestaan uit 12 items, laten een kort en krachtig instrument zien dat risicofactoren kan signaleren bij stu-denten. Alhoewel dit veelbelovend lijkt, ligt er een sterke nadruk op de risicofactoren die geas-socieerd worden met uitstelgedrag. Daarom wordt er ook aanbevolen om de 12 items die (ne-gatief) voorspellend zijn voor studiesucces, te combineren met facetten van actief uitstelgedrag, die juist positief voorspellend zijn voor uitstelgedrag.

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingToegepaste Psychologie
Datum2018-08-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk