De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

DE TALENTBAND

Onderzoek naar de talentontwikkeling binnen de talentband.

Open access

Rechten:

DE TALENTBAND

Onderzoek naar de talentontwikkeling binnen de talentband.

Open access

Rechten:

Samenvatting

Om talent te ontwikkeling moet er sprake zijn van aanleg (gave). Deze aanleg kan worden ontwikkeld tot talent. Het proces van aanleg tot talent wordt gezien als talentontwikkeling. Op deze ontwikkeling zijn een drietal katalysators van invloed die de ontwikkeling zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden. Deze katalysators zijn: intrapersoonlijk (motivatie, persoonlijkheid), omgeving (mensen, voorzieningen, gebeurtenissen) en geluk. Aldus Francoys Gagné. Gagné heeft zijn theorie in een model geplaatst ‘the Differentiated Model of Giftedness and Talent’. In dit onderzoek neemt dit model een centrale plaats in. Het onderzoek richt zich op de twee van de drie katalysators (interpersoonlijk en omgeving). Onderzocht wordt welke factoren er voor muzikaal-leiders en bandleden van belang zijn voor talentontwikkeling.
Dit onderzoek wordt uitgevoerd op drie scholen waar een talentband aan verbonden is. Er worden interviews gehouden met bandleden en de muzikaal-leiders van deze talentbands.
De interviews worden uitgewerkt en geanalyseerd. Kerncriteria zijn daarbij de talentontwikkeling binnen de bandrepetitie (institutioneel), de invloed van de intrapersoonlijke katalysator en de invloed van de omgevings katalysator.
Uit deze interviews komt naar voren dat iedereen die gemotiveerd is mee kan doen in de talentband. De bandleden binden zich voor een heel seizoen aan de talentband. In dat seizoen beschikken ze over een instrument en wordt er regelmatig opgetreden. Het repertoire voor de talentband wordt mede bepaald door de bandleden maar de uiteindelijke keuze ligt bij de muzikaal-leider die het repertoire gedifferentieerd arrangeert zodat alle bandleden een uitdagende muzikale partij spelen.
De talentbandleden krijgen wel huiswerk (formeel niet-institutioneel leren), daar zijn de bandleden blij mee want ze zijn graag met muziek bezig. De hoeveelheid huiswerk is niet groot. Veel bandleden zijn thuis ook met andere muzikale activiteiten bezig (informeel leren). De computer en ander muzikale media spelen daar een rol bij. De talentband speelt weinig in op het formeel niet- institutioneel leren en informeel leren en speelt niet in op informeel leren.
Er zijn verschillende factoren die de talentontwikkeling van de bandleden bepalen, de belangrijkste daarbij is de rol van de muzikaal-leider. De muzikaal-leider moet over grote muzikale, pedagogische en organisatorische kwaliteiten beschikken om het proces van talentontwikkeling zo optimaal mogelijk te laten zijn. De muzikaal-leider beïnvloedt de twee katalysators en stuurt daarmee het leerproces, de talentontwikkeling.

Toon meer
OrganisatieAmsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
OpleidingMaster Kunsteducatie
AfdelingBreitner Academie
Datum2011-06-10
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk