De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Er liepen mieren in mijn buik

Theater nabespreken met kinderen

Open access

Rechten:

Er liepen mieren in mijn buik

Theater nabespreken met kinderen

Open access

Rechten:

Samenvatting

Hoe laat je kinderen een open, inhoudelijk gesprek voeren naar aanleiding van de theatervoorstelling die ze net gezien hebben? Leerkrachten vinden het vaak een grote uitdaging om esthetische ervaringen in de klas te bespreken. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat zo’n gesprek te schools – of andersom – juist te vrijblijvend wordt?

In dit ontwerponderzoek is een laagdrempelige gesprekstool ontwikkeld waarmee groepsleerkrachten het bezoek aan een theatervoorstelling kunnen nabespreken. Uitgangspunt voor het gesprek is de esthetische ervaring die bestaat uit de elementen emotie, verbeelding, verbinding en wereldbeeld. Er is een prototype gevormd door kenmerken van de gesprekstechniek van Barrett (2010) en het socratisch gesprek te combineren met nieuwe ontwerpprincipes. Een expertpanel bestaande uit een theatermaker/-docent en twee groepsleerkrachten heeft het prototype beoordeeld, waarna het verbeterd is.

De verbeterde versie van de gesprekstool is door drie vakleerkrachten in zes verschillende groepen van het basis­onderwijs getest naar aanleiding van de theatervoorstellingen Ka-Blamm en Orfeo van Theater Sonnevanck. De gesprekken, met uitspraken van leerlingen en vakleerkrachten, zijn kwali­tatief en kwantitatief geanalyseerd. Daarnaast zijn de vakleer­krachten geïnterviewd over hun ervaringen met de gesprekstool en de geschiktheid ervan voor groepsleerkrachten. Op basis van de analyse en interviews is de definitieve gesprekstool ont­wikkeld. Deze bestaat uit een set vragen voor een gesprek over theaterbezoek waarin leerlingen hun persoonlijke gevoelens en gedachten vrij kunnen uiten.

Toon meer
OrganisatieAmsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
AfdelingBreitner Academie
LectoraatLectoraat Kunsteducatie
Jaar2020
TypeBoek
ISBN978-90-71681-49-3
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk