De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Deel deze publicatie

Hoe leren in leergemeenschappen niet beperkt blijft tot studenten

Open access

Hoe leren in leergemeenschappen niet beperkt blijft tot studenten

Open access

Samenvatting

Leergemeenschappen bieden studenten de kans om samen met professionals en docenten te werken aan maatschappelijke vraagstukken. Hoewel het de bedoeling is dat alle betrokken in een leergemeenschap lerende zijn, ligt de focus vaak op het leren van studenten, wat de gelijkwaardigheid tussen deelnemers belemmert. Dit artikel bespreekt valkuilen en biedt acht handelingsperspectieven voor gelijkwaardige samenwerking, zodat álle deelnemers leren en maatschappelijke impact realiseren.:

1. Creëer ruimte voor reflectie – stimuleer individueel en collectief leren.
2. Besteed aandacht aan samenwerking – bouw aan vertrouwen en gedeelde verwachtingen.
3. Zorg voor gedeeld eigenaarschap – werk aan gezamenlijke doelen met intrinsieke motivatie.
4. Geef iedereen een stem – gebruik methodes zoals deep democracy.
5. Werk opgavegericht – zorg voor samenhangende opdrachten met maatschappelijke relevantie.
6. Ondersteun de bruggenbouwer – faciliteer samenwerking en verbinding.
7. Ontwikkel flexibele leeruitkomsten – sluit aan bij de complexiteit van de praktijk.
8. Leer het niet-weten te omarmen – benut onzekerheid als leerbron.

Door deze principes toe te passen, kunnen leergemeenschappen bijdragen aan zowel diepgaand leren als maatschappelijke impact.

Toon meer
Organisatie
Afdeling
Lectoraat
Gepubliceerd inScienceGuide
Datum2025-04-08
Type
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk