De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Rekenen: op tablet of papier?

Leidt rekenen op een tablet tot hogere leerresultaten dan rekenen op papier? Niet per se, ontdekte pabo-student Arno Broos

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Rekenen: op tablet of papier?

Leidt rekenen op een tablet tot hogere leerresultaten dan rekenen op papier? Niet per se, ontdekte pabo-student Arno Broos

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Tablets lijken de nieuwe hype in het basisonderwijs.
Ze bieden nieuwe mogelijkheden: met adaptieve programma’s kunnen leerlingen op hun eigen niveau werken en zien ze direct of hun antwoorden goed zijn. Aan de hand van de resultaten
kunnen programma’s de moeilijkheidsgraad van de vervolgopgaven bepalen. Ook kunnen leerlingen vaak zelf
kiezen waaraan ze willen werken, wat motiverend is.
Leerkrachten krijgen tegelijkertijd resultaatoverzichten om eventueel direct hulp op maat te bieden. Vaak scheelt werken met tablets de leerkrachten bovendien tijd, omdat het programma een groot deel van de opgaven nakijkt. Tijd die leerkrachten bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor het analyseren van resultaten of het voorbereiden van gerichte ondersteuning.
Ondanks al die voordelen, rest er nog een vraag: leidt gebruik van tablets ook daadwerkelijk tot betere leerresultaten?

OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
OpleidingLeraar Basisonderwijs
Gepubliceerd inDidactief Ten Brink Uitgevers, Meppel, Vol. 45, Uitgave: 9, Pagina's: 47-47
Datum2017-03-08
TypeBijdrage aan periodiek
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk