Leesgesprekken
Zicht op de ontwikkeling van lezenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Leesgesprekken
Zicht op de ontwikkeling van lezenWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In 2013 zijn door SLO, in samenwerking met basisschool De Gielguorde en Stichting Taalvorming leesgesprekken opgenomen op vier basisscholen. Hieruit bleek dat leerlingen veel vertellen over hun leesproces en dat er vaak verrassende uitkomsten zijn voor de leerkracht. Leerkrachten kunnen door het voeren van leesgesprekken het leesonderwijs stimuleren. De gesprekken die binnen dit project verzameld zijn, zijn ontsloten op een website. In deze bijdrage wordt ingegaan op de vorm en functie van leesgesprekken en wordt de nieuwe website http://nederlands.slo.nl/leesgesprekken gepresenteerd.
Organisatie | Christelijke Hogeschool Ede |
Opleiding | Leraar Basisonderwijs |
Lectoraat | Talenten en Opbrengsten |
Gepubliceerd in | Conferentiebundel HSN-conferentie Onderwijs Nederlands Mottart, A. & Vanhooren, S. (red.)), Gent, Pagina's: 23-26 |
Datum | 2016-11-16 |
Type | Conferentiebijdrage |
Taal | Nederlands |