De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Een noodzakelijk goed.

Over de maatschappelijke noodzaak van levensbeschouwelijk onderwijs.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Een noodzakelijk goed.

Over de maatschappelijke noodzaak van levensbeschouwelijk onderwijs.

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderwijstijd is een schaars goed en veel onderwerpen zijn relevant en nuttig voor leerlingen. Om die reden wordt elk schoolvak eens in de zoveel tijd geconfronteerd met de legitimiteitsvraag: waarom is het nodig dat leerlingen hierin geschoold worden? Dat geldt ook voor godsdienst/levensbeschouwing. Voor dat vak ligt de legitimeringsvraag echter nog complexer dan bij andere schoolvakken, omdat het een dubbele legitimering kent: vanuit de ‘vrijheid van onderwijs’ en vanuit het belang van algemene vorming. In deze bijdrage begin ik bij de laatste legitimering - redenerend vanuit het algemeen belang - in de hoop vanzelf bij het meer bijzondere belang uit te komen.

OrganisatieChristelijke Hogeschool Ede
AfdelingDomein Theologie, Welzijn en Zorg
LectoraatGeloven in Context
Gepubliceerd inNarthex Vol. 14, Uitgave: 3, Pagina's: 27-33
Datum2014-10
TypeArtikel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk