'Ik heb het geleerd, juf!': activerende directe instructie en het kind met ADHD
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
'Ik heb het geleerd, juf!': activerende directe instructie en het kind met ADHD
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Mijn onderzoeksonderwerp is het activerende directe instructiemodel en de toepassingsmogelijkheden ervan in het taalonderwijs voor een kind met ADHD (bijvoorbeeld coöperatief leren binnen dit model). Het onderzoek heeft plaatsgevonden in mijn groep 5 op de reguliere basisschool.
Mijn onderzoeksvraag luidt: Hoe zet ik het activerende directe instructiemodel binnen de leerkrachtgebonden taallessen in, zodat het kind met ADHD actief deelneemt aan de les en de lesdoelen behaalt? Met dit onderzoek heb ik meer inzicht gekregen in hoe ik dit model kan inzetten. Als resultaat heb ik een leijst met beslispunten voor de voorbereiding van de onderwijsleersituatie en een lijst met aandachtspunten voor de uitvoering, beide gerelateerd aan de onderwijsbehoeften van het kind met ADHD.

Organisatie | Fontys Hogescholen |
Afdeling | Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg |
Jaar | 2010 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |