De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Face the fear, a mission possible?

praktijkonderzoek naar het gebruik van Mission Possible bij leerlingen met een angststoornis.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Face the fear, a mission possible?

praktijkonderzoek naar het gebruik van Mission Possible bij leerlingen met een angststoornis.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

"Jongeren met een angststoornis kunnen grote moeite hebben met dingen die voor ieder ander vanzelfsprekend zullen zijn. Het maken van een toets, contact maken met leeftijdsgenoten of hulp vragen van de docent kan voor deze leerlingen een onoverkomenlijk obstakel lijken. Zij vallen op door de houding dat er ""toch niets aan te doen is"". Het liefst zouden zij alles bij het oude laten, dit is immers bekend. Je zou kunnen zeggen dat de angst bij deze leerlingen regeert. Gevolg is dat deze leerlingen, ondanks de kwaliteiten die ze hebben, slecht functioneren, zowel sociaal-emotioneel, cognitief als didactisch.
Je kunt deze leerlingen het beste ondersteunen met veel positieve feedback, niet over cijfers maar over handelen. Omdat ik denk dat juist deze leerlingen, met de juiste begeleiding enorm veel vooruitgang kunnen boeken wil ik onderzoeken of zij op een oplossingsgerichte manier zijn te ondersteunen. Waarom oplossingsgericht? Omdat ik denk dat dit heel goed aansluit bij deze doelgroep en omdat ik enthousiast ben over deze benadering. Het gaat juist uit van de kwaliteiten van iemand, en niet van de beperkingen.
Ik heb onderzocht of vijf van mijn leerlingen, gediagnostiseerd met een angststoornis, met de methode Mission Possible, een oplossingsgerichte methode waarmee ze zelfstandig kunnen werken, problemen kunnen aanpakken. In de literatuur is het een en ander geschreven over hoe om te gaan met angstige leerlingen en over het oplossingsgerichte werken in het onderwijs maar een koppeling tussen die twee heb ik niet kunnen vinden.
In het onderwijs is de relatie tussen de leerkracht en zijn leerlingen heel erg belangrijk. Welke vaardigheden heb je nodig om op deze manier met deze leerlingen te werken en heb ik die vaardigheden wel?
In de hoofdstukken drie en vier kunt u lezen hoe dit onderzoek is uitgevoerd en wat de reslutaten zijn. In de hoofdstukken vijf en zes kunt u de antwoorden vinden. In het laatste hoofdstuk beschrijf ik wat het onderzoek met mij heeft gedaan. ben ik gegroeid? heb ik de vaardigheden om met leerlingen met een angsstoornis goed te begeleiden?"

Toon meer
OrganisatieFontys Hogescholen
AfdelingFontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
Jaar2011
TypeMaster
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk